Kompleksowa pomoc dla skóry trądzikowej to nie tylko stosowanie odpowiednich kosmetyków, ale również dobrze zbilansowana dieta! Mówiąc o niej, zazwyczaj mamy na myśli witaminy. Z kolei minerały zdajemy się lekko bagatelizować. To niewybaczalny błąd, gdyż to właśnie one sprawiają, że wyglądamy promiennie i młodo! Na szczególną uwagę zasługuje cynk. Jego niedobory skutkują nie tylko pogorszeniem kondycji skóry, ale również włosów i paznokci! Co robić, aby do nich nie dopuścić? Kto znajduje się w grupie ryzyka? Po jakie produkty najlepiej sięgać? Podpowiadamy!


Dowiedz się: Jakie naturalne zioła stosować na trądzik pospolity?


Cynk

Cynk jest pierwiastkiem pełniącym wiele istotnych funkcji w ludzkim organizmie! Zresztą nie bez powodu, nazywa się go królem życia! Kształtuje odporność, bierze aktywny udział w procesach rozrodczych, jest niezbędny do prawidłowego wzrostu mięśni i tkanek, usprawnia proces gojenia się ran, wzmacnia naczynia krwionośne, zapobiega powstawaniu żylaków, zmniejsza ból, reguluje pracę tarczycy i rzecz jasna pozytywnie wpływa na kondycję włosów, skóry i paznokci! Niestety, jego niedobory są dość powszechnym zjawiskiem. Szacuje się, że dotyczą ponad 1,1 miliarda ludzi na całym świecie [1]Rachel Nall, RN, BSN, CCRN, All you need to know about zinc,  deficiency https://www.medicalnewstoday.com/articles/320393.php! Zatem co może wskazywać na to, że ten problem dotyczy również nas? Symptomów jest doprawdy wiele i co istotne, widać je gołym okiem!

Jak stwierdzić niedobór cynku? Kto znajduje się w grupie ryzyka?

Na niedobór cynku szczególnie narażone są osoby stosujące restrykcyjne diety odchudzające, weganie i wegetarianie, sportowcy, seniorzy. W grupie ryzyka znajdują się również Ci, którzy zmagają się z chorobami układu pokarmowego — celiakia, ZJD, zapalenie trzustki, cukrzyca, gdyż jego wchłanianie odbywa się głównie w jelicie cienkim [2] J. Gawęcki, L. Hryniewiecki Żywienie człowieka. Podstawy nauki o żywieniu, PWN 1998! Objawy tego stanu są bardzo charakterystyczne i nie sposób ich zauważyć. Wystarczy spojrzeć w lustro!

  • Rumieniowe zmiany skórne
  • Trądzik
  • Nadmiernie wypadające włosy
  • Kruche i łamliwe paznokcie
  • Zajady, czyli nadżerki w kącikach ust

Jak widać, minerał ten ma bardzo istotny wpływ na kondycję naszej skóry. Z tych właśnie względów, wielu dermatologów poleca cynk swoim pacjentom! Wybór oczywiście nie jest przypadkowy! Gdy jest go za mało, zaczyna pokrywać się niedoskonałościami, staje się poszarzała, wiotka bardziej podatna na szkodliwe działanie wolnych rodników, bakterii i promieni słonecznych!


Cynk a koronawirus! Ważne!

Gładka i promienna cera to nie jedyny powód, dla którego powinniśmy włączyć cynk do diety! Pierwiastek ten zauważalnie zwiększa odporność organizmu, zapobiega rozprzestrzenianiu infekcji wirusowych — w tym również COVID-19!


Cynk i jego wpływ na trądzik! Profilaktyka i leczenie!

Oczywiście, geneza trądziku może być różna! Często jednak winny jest deficyt cynku. Dlaczego? Minerał ten wykazuje silne działanie antyoksydacyjne, a oprócz tego wspiera pracę układu hormonalnego, który jak wiadomo, ma niebagatelny wpływ na kondycję naszej cery [3]Kulikowska E., Moniuszko-Jakoniuk J., Miniuk K.: Rola cynku w procesach fizjologicznych i patologicznych organizmu. Pol. Tyg. Lek., 1991! Można go stosować zarówno profilaktycznie, jak i w leczeniu niedoborów!

  • Cynk kontra stres — cynk ma istotny wpływ na nasz nastrój. Zmniejsza napięcie, redukuje objawy depresji — choroby, która może przyczynić się do rozwoju problemów skórnych. Trądzik to dopiero początek! Mówi się także o łuszczycy, łysieniu.
  • Cynk a stan zapalny — trądzik to przewlekła choroba zapalna, objawiająca się bolesnymi grudkami, krostkami! Cynk wykazuje silne działanie antyoksydacyjne, pomaga odzyskać równowagę. Chroni przed szkodliwym działaniem stresu i czynników zewnętrznych.
  • Cynk przyjaciel hormonów — niedobór cynku upośledza pracę tarczycy — gruczołu odpowiedzialnego za produkcję hormonów, co nie pozostaje obojętne dla wyglądu naszej skóry! Bardzo często obserwuje się trądzik, nadmierną suchość, obrzęki.
  • Cynk a intensywność zmian skórnych — cynk działa antyseptycznie, odkażająco, ściągająco, ochronnie! Doskonale radzi sobie z wypryskami! Pomaga odzyskać równomierny koloryt, przyspiesza proces gojenia się ran — również tych powstałych na skutek trądziku!
  • Cynk kontra bakterie — cynk niweluje bakterie odpowiedzialne za powstawanie trądziku oraz drożdżopodobne grzyby, które odpowiadają za występowanie wykwitów trądzikowych!
  • Cynk a choroby współistniejące —  trądzik idzie często w parze z chorobą Hashimoto, niedoczynnością tarczycy, zespołem policystycznych jajników, insulinooporność. Badania naukowe wykazały, że cynk pomaga je ujarzmić. Pozytywnie wpływa na pracę układu hormonalnego, reguluje metabolizm.

Cynk i jego wpływ na trądzik — badania!

Ze względu na wysoki potencjał prozdrowotny, pierwiastek ten wzbudza zainteresowanie wśród naukowców i jest pod ich ciągłą obserwacją. Stanowi podmiot wielu badań! Jedno z nich wykazało, że osoby z prawidłowym stężeniem cynku we krwi, znacznie rzadziej zmagają się z trądzikiem, a nawet jeśli przechodzą go o wiele łagodniej w porównaniu do tych, którzy cierpią na jego niedobór!


Poznaj: Właściwości olejku z drzewa herbacianego na trądzik


Ile cynku dziennie? Normy i zapotrzebowanie

Dobowa dawka cynku mieści się w przedziale 15-30 mg, niemniej w czasie ciąży lub przeziębienia potrafi wzrosnąć niemalże dwukrotnie!

W czym jest cynk? 

Jak uzupełnić niedobór cynku? Warto rozpocząć od włączenia do diety produktów bogatych w ten pierwiastek. W ramach dodatkowego wsparcia można również sięgnąć po tabletki. Produktem godnym zainteresowania jest również maść, pasta cynkowa!

1. Produkty bogate w cynk

Bogatym źródłem cynku są produkty pochodzenia zwierzęcego! Podroby — a w szczególności wątróbka, sery żółte, jaja. Na uwagę zasługują również pestki dyni, nasiona słonecznika, kiełki pszenicy, cebula, czosnek, kasza gryczana, fasola, pieczywo pełnoziarniste [4] Jarosz M. red.: Normy żywienia dla populacji polskiej- nowelizacja. Wydawca Instytut Żywności i żywienia. Warszawa 2012.

2. Cynk w tabletkach

To odpowiedni wybór dla wegan, osób zabieganych i zapracowanych — takich, które nie zawsze znajdują czas na przygotowanie pełnowartościowych posiłków! Za najlepiej przyswajalną formę cynku uważa się chelat aminokwasowy. Najlepiej zażywać go godzinę przed lub po posiłku, ponieważ niektóre pokarmy mogą upośledzać jego wchłanianie! Chodzi przede wszystkim o kawę, rośliny strączkowe, błonnik, nabiał! Uwaga! Cynk jak każdy inny pierwiastek można przedawkować, dlatego należy obchodzić się z nim niezwykle ostrożnie! Jeżeli zaobserwujemy u siebie, którykolwiek z poniższych objawów powinniśmy rozważyć zaprzestanie dalszej suplementacji!

  • Ból brzucha
  • Nawracające biegunki
  • Mdłości
  • Brak apetytu

3. Maść cynkowa

Maść cynkowa to produkt przeznaczony do stosowania zewnętrznego, który znajduje szerokie zastosowanie w leczeniu trądziku. Wykazuje silne działanie przeciwzapalne — łagodzi zmiany skórne oraz chroni przed powstawaniem kolejnych. Najlepiej nakładać ją na noc, punktowo na zmienione chorobowo miejsca twarzy, pleców czy też dekoltu.

Cynk efekty stosowania!

Oprócz wyraźnej poprawy kondycji skóry twarzy, możemy liczyć na szybszy wzrost włosów i paznokci, lepszą odporność i ogólną poprawę samopoczucia!

Podsumowanie

Choć kondycja naszej skóry jest uzależniona od wielu czynników, niedobór cynku może mocno dawać się we znaki! Skutkować wzmożoną produkcją łoju, a w konsekwencji trądzikiem [5]Weller DP, Zeneveld JD, Farnsworth NR: Pharmacology and current status as a male contraceptive. Econ Med Plant Res 1985. Chcąc zadbać o jego prawidłowy poziom, powinniśmy włączyć do diety takie produkty jak: pestki dyni, chude mięso, ciemne pieczywo, jaja, nasiona słonecznika lub rozważyć zakup tabletek.

Przypisy:

Przypisy:
1 Rachel Nall, RN, BSN, CCRN, All you need to know about zinc,  deficiency https://www.medicalnewstoday.com/articles/320393.php
2  J. Gawęcki, L. Hryniewiecki Żywienie człowieka. Podstawy nauki o żywieniu, PWN 1998
3 Kulikowska E., Moniuszko-Jakoniuk J., Miniuk K.: Rola cynku w procesach fizjologicznych i patologicznych organizmu. Pol. Tyg. Lek., 1991
4  Jarosz M. red.: Normy żywienia dla populacji polskiej- nowelizacja. Wydawca Instytut Żywności i żywienia. Warszawa 2012
5 Weller DP, Zeneveld JD, Farnsworth NR: Pharmacology and current status as a male contraceptive. Econ Med Plant Res 1985