Występuje w wielu odmianach, jest smaczny, słodki, sycący i ma energetyczny żółty kolor! Banan, bo o nim mowa, to bez wątpienia jeden z najpopularniejszych owoców w naszym kraju. Jest dostępny w sklepach przez cały rok! Ma zbawienny wpływ na układ pokarmowy, wspomaga produkcję serotoniny — hormonu szczęścia, a jakby tego było mało odchudzanie [1]Kaur L., Dhull S.B., Kumar P., Singh A.,(2020) Banana starch: Properties, description, and modified variations – A review International journal of biological macromolecules, nr 165, s. 2096-2102! Z powodzeniem urozmaici smak porannej owsianki, koktajlu, smoothie! Zastąpi niezdrowe słodycze! Ile ma kalorii? I kiedy najlepiej po niego sięgać, żeby stracić na wadze? Podpowiadamy!


Sprawdź również: Dania mało kaloryczne: 3 fit przepisy na odchudzanie!


Banan właściwości odchudzające i nie tylko! 

Banan to owoc, który przez lata był owiany złą sławą. Narosło wokół niego tyle samo kontrowersji, co wśród chleba! Tuczy, zawiera mnóstwo cukru, a jakby tego było mało — jest siedliskiem lamblii! Oczywiście to wszystko nieprawda. Banan zawiera mnóstwo witamin, minerałów oraz błonnik, który odgrywa bardzo ważną rolę w procesie odchudzania. Reguluje pracę jelit, zmniejsza apetyt, zapobiega napadom wilczego głodu, świetnie zastępuje słodycze!

Co zawiera banan?

  • Witaminy A, C, E, K oraz te z grupy B — to ekstra wsparcie w procesie odchudzania! Wszystkie wyżej wymienione witaminy biorą aktywny udział w procach metabolicznych, usprawniają spalanie tkanki tłuszczowej!
  • Potas — gdy jego poziom w organizmie jest zbyt niski, metabolizm znacząco zwalnia! Pojawiają się problemy z utratą kilogramów! Banany są jednym z najlepszych źródeł potasu! Zawierają go znacznie więcej niż sławetne pomidory!
  • Magnez — wspomaga usuwanie wody z organizmu. Zapobiega obrzękom oraz wzdęciom! Zdaniem uczonych z Teheranu ułatwia odchudzanie!
  • Wapń — najnowsze badania naukowe sugerują, że spożywanie produktów bogatych w wapń, do których bez wątpienia zalicza się banan, wspiera profilaktykę oraz leczenie otyłości!
  • Bromelaina — enzym, który ułatwia trawienie białek, zapobiegając tym samym ich zaleganiu w jelitach. Wpływa korzystnie na organizm w trakcie redukcji!
  • Pektyny — oczyszczają organizm z toksyn, redukują poziom złego cholesterolu! Pomagają w walce z cukrzycą, gdyż zwiększają tolerancję na glukozę!

Ile kalorii ma banan?

Przez lata banan był owiany złą sławą, Jeden banan to zaledwie 90 kalorii i znikoma ilość tłuszczu!

Czy banan jest dobry na diecie odchudzającej?

Tak! To świetny pomysł! Jeden owoc postawi nas na nogi! Poratuje w chwilach senności i zmęczenia albo po prostu — ataku nagłego głodu! Doda energii na treningu, zaspokoi ochotę na coś słodkiego! Stanowi doskonałą bazę dla wielu dietetycznych potraw! Poniżej prezentujemy nasze ulubione przepisy wraz z kalorycznością oraz wartościami odżywczymi, takimi jak białka, tłuszcze i węglowodany!

Placuszki bananowe fit! Tylko cztery składniki!

  • Banan — 120 g
  • Mąka owsiana — 50 g
  • Jajka — 55 g
  • Olej kokosowy — 10 g

Banan rozgniatamy widelcem, dodajemy mąkę, jajko, blendujemy lub mieszamy do uzyskania gładkiej masy. Smażymy na małym ogniu na rozgrzanym uprzednio oleju kokosowym.

Kalorie: 468.6 kcal Białko: 13,8 g Tłuszcze: 17,7 g Węglowodany: 65,8 g

Słodka przekąska z masłem orzechowym i bananem!

  • Banan — 60 g
  • Pieczywo pełnoziarniste — 30 g (jedna kromka)
  • Masło orzechowe — 15 g

Pieczywo smarujemy masłem orzechowym, następnie układamy na nim pokrojonego w plasterki banana. Gotowe!

Kalorie: 221.9 kcal Białko: 6.8 g Tłuszcze: 8.7 g Węglowodany: 29.2 g

Lody bananowe! Fit!

  • Banan z ciemną skórką — 120 g
  • Skyr waniliowy — 20 g
  • Masło orzechowe — 10 g

Banana obrać ze skórki i pokroić w cienkie plasterki, włożyć do zamrażalnika na kilka godzin. Następnie zmiksować na gładką masę z jogurtem i masłem orzechowym. Przełożyć do miseczki i zjeść! Opcjonalnie podawać z granolą!

Kalorie: 192.6 kcal Białko: 6.2 g Tłuszcze: 6.3 g Węglowodany: 27.9 g

Na co zwrócić uwagę kupując banany będąc na diecie?

Zielone, żółte, a może te w brązowe cętki? Na co zwrócić uwagę kupując banany? O czym tak właściwie świadczy kolor skórki? Z reguły o poziomie słodkości. Szczegóły poniżej!

  • Zielone banany — są jeszcze nie do końca dojrzałe, mają wysoki indeks sytości! Będą idealne dla cukrzyków, osób zmagających się z inuslinoopornością.
  • Żółte banany — są znacznie słodsze niż zielone, idealne do zjedzenia!
  • Banany w brązowe cętki — są bardzo dojrzałe, słodkie i smaczne. Świetnie nadają się do deserów i wypieków! Charakteryzują się wysoką zawartością TNF — to substancja o silnych właściwościach przeciwzapalnych! Świetnie wpływa na ludzki organizm! Chroni przed szkodliwym działaniem wolnych rodników, zmniejsza ryzyko chorób nowotworowych.

Dlaczego warto jeść banany na diecie odchudzającej? Lista zalet!

  • Prawdziwa bomba witaminowa! Banany są cennym źródłem makroskładników, niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania organizmu [2]Olędzki, R. (2012). Potencjał antyoksydacyjny owoców i warzyw oraz jego wpływ na zdrowie człowieka. Nauki Inżynierskie i Technologie / Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu, 1(4), 44-54.! Stanowią prawdziwą skarbnicę potasu, którego niedobór może utrudniać utratę wagi!
  • Płaski brzuch! Banany mają genialny wpływ na pracę jelit! Regulują rytm wypróżnień, zapobiegają wzdęciom i zaparciom! Posiadają zdolność neutralizowania kwaśnego soku żołądkowego!
  • Sytość! Banany to owoce bogate w błonnik! Świetnie zaspokajają apetyt na słodycze i tłumią głód!
  • Dobry humor! Wahania nastroju w trakcie odchudzania to standard, banany pozwolą nam się przed nimi uchronić! Zawierają w sobie całkiem pokaźną dawkę serotoniny — hormonu szczęścia!

Podsumowanie: banan a odchudzanie. Czy warto stosować? 

Banany to owoce, które zawierają wiele cennych dla naszego organizmu witamin i minerałów. Pozytywnie wpływają na zdrowie, samopoczucie i sylwetkę [3]Lange, E. (2014). Dietoterapia i dietoprofilaktyka otyłości. W: B. Nowak-Pacholczak (red.), Dietoterapia. Warszawa: Wydawnictwo Lekarskie PZWL.! Z powodzeniem zastąpią wysokokaloryczne słodycze, zaspokoją głód! Jednak jak każde inne zawierają fruktozę, dlatego najlepiej sięgać po nie w pierwszej części dnia. Smacznego!

Przypisy:

Przypisy:
1 Kaur L., Dhull S.B., Kumar P., Singh A.,(2020) Banana starch: Properties, description, and modified variations – A review International journal of biological macromolecules, nr 165, s. 2096-2102
2 Olędzki, R. (2012). Potencjał antyoksydacyjny owoców i warzyw oraz jego wpływ na zdrowie człowieka. Nauki Inżynierskie i Technologie / Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu, 1(4), 44-54.
3 Lange, E. (2014). Dietoterapia i dietoprofilaktyka otyłości. W: B. Nowak-Pacholczak (red.), Dietoterapia. Warszawa: Wydawnictwo Lekarskie PZWL.