Jesteś blondynką? Na każdym kroku słyszysz uwagi na temat swojego koloru włosów i związanymi z nim stereotypami? Że głupia, że pusta, że nie potrafisz logicznie myśleć? Mam dla Ciebie ripostę – zdanie, które położy złośliwych ich na łopatki! Wbije w fotel! Jesteś mądrzejsza niż im się wydaje – masz dwa mózgi! Serio!

Masz dwa mózgi

Nie żartuję – wręcz przeciwnie! Piszę całkiem poważnie. Pierwszy jest zlokalizowany w Twojej czaszce, a drugi w jelitach! Tak dobrze czytasz, w jelitach!

Jelita drugi mózg 

Jak pewnie już słyszałaś, jest takie powiedzenie: jelita to drugi mózg. Ostatnimi czasy jest bardzo popularne. Pytanie: o co w nim tak naprawdę chodzi? Śpieszę z odpowiedzią!
Mózg i jelita – prawda jest taka, że o łączącej ich relacji wiesz już od dawna. Ba! Tkwisz z nimi w trójkącie. Między Wami bywa różnie, czasami dochodzi do spięć – jak to w związku. Wówczas, gdy wszystko jest OK czujesz motylki w brzuchu. A kiedy dojdzie do kłótni – cóż, lądujesz w toalecie. Stres zaburza motorykę układu pokarmowego, wywołuje skurcze jelit. Naukowcy zainteresowali się Waszym związkiem. Zaczęli mocno drążyć ten temat, docierając do bardzo interesujących faktów. Najnowsze badania wyjaśniają, jak te dwa niezależne narządy ze sobą współdziałają, jak jednocząca ich więź odbija się na Twoim samopoczuciu – zdrowiu!

Mózg vs jelita

Jak się okazuje, podobieństw jest wiele. Zarówno jelita, jak i mózg pokrywa gęsta sieć komórek nerwowych. Jednemu z badaczy udało się ustalić, że w kiszkach znajduje się więcej neuronów niż w rdzeniu kręgowym, a nawet w układzie nerwowym! Zdecydowanie za dużo, aby zajmować się czymś tak mało ambitnym, jak trawienie. I rzeczywiście, dziś już wiadomo, że jelita pełnią szereg ważnych funkcji – razem z mózgiem żyją w komitywie. W jaki sposób zdrowie układu pokarmowego może wpłynąć na kondycję psychiczną człowieka? Jelita mają z głową specjalne, bezpośrednie połączenie, przy pomocy którego informują ją o tym, co dzieje się w naszym brzuchu. Wskazują na to liczne eksperymenty. Odżywione jelita to:

  • lepsza pamięć i koncentracja
  • dobry nastrój
  • doskonałe samopoczucie

Banalny przykład, pierwszy z brzegu – pacjenci zmagający się z chorobą IBS czy wrzodziejącym zapaleniem jelita grubego częściej chorują na depresję! Osoby żyjące w ciągłym napięciu non stop narzekają na złe samopoczucie – skarżą się na problemy trawienne, żołądkowe. Wniosek nasuwa się sam: zadbane jelita to nie tylko, sprawny metabolizm, ale również dobre zdrowie – zarówno psychiczne, jak i fizyczne!

Jak dbać o jelita? Dlaczego warto?

Tak jak wspomniałam, jelita są stworzone do dużo wyższych celów aniżeli trawienie. Są skupiskiem dobrych bakterii odpowiedzialnych za:

  • metabolizm białek
  • prawidłową defekację
  • samopoczucie
  • odporność
  • kondycję skóry
  • prawidłową wchłanialność witamin i minerałów

To właśnie tutaj odbywa się produkcja limfocytów – komórek chroniących nas przed patogenami! Musisz mieć świadomość tego, że zdrowie Twoich jelit zależy w głównej mierze od Ciebie samej – od tego, jak się prowadzisz. Alkohol, papierosy, niezdrowa żywność, brak ruchu – to wszystko odbija się na ich kondycji. Najlepszym sposobem na poprawę ich pracy jest zmiana stylu życia.

Chore jelita objawy 

Nie jesteś pewna, czy potrzebujesz zmian? Przyjrzyj się temu, co ląduje na Twoim talerzu! A dodatkowo zapoznaj się z listą objawów wskazujących na problemy z jelitami!

  • Silne bóle brzucha
  • Nieregularny rytm wypróżnień
  • Naprzemienne wzdęcia, biegunki, zaparcia
  • Zgaga
  • Częste infekcje
  • Mdłości
  • Śluz w stolcu
  • Senność
  • Częste oddawanie moczu
  • Huśtawka nastrojów

Doświadczasz ich na co dzień? Cóż, wszystko wskazuje na to, że Twoje jelita potrzebują dodatkowego wsparcia!

Dieta na jelita

Liczne badania naukowe donoszą, że dobrze zbilansowana dieta może całkowicie zniwelować lub wyciszyć objawy, o których wspomniałam w poprzedniej części tekstu. Co jeść, a czego unikać? Wbrew pozorom nie jest to proste pytanie. Rezygnacja ze słodyczy i fast-foodów, to za mało! Aby zauważyć poprawę należy bacznie obserwować swój organizm. Ustalić, co mu naprawdę służy a co szkodzi! Robienie szczegółowych notatek jest jak najbardziej wskazane! Zaopatrz się w zeszyt, długopis i zacznij rejestrować spostrzeżenia. Szybko zorientujesz się, czego nie lubią Twoje jelitom. Okazuje się, że produkty powszechnie uznawane za zdrowe również mogą działać na Twoją niekorzyść!

  • Co jeść przy biegunce i silnych bólach brzucha? Zaleca się przejście na dietę lekkostrawną. Wszystko wskazuje na to, że Twoje jelita źle tolerują produkty bogate w błonnik. Żeby poczuć się lepiej, musisz je ograniczyć! Przerzuć się na: białe pieczywo, biały ryż, sucharki, chude gotowane mięso oraz warzywa, słabą herbatę, jaja.
  • Co jeść przy zaparciach? Tutaj sprawdzi się dieta bogatoresztkowa. Poniżej znajdziesz listę produktów, które powinnaś włączyć do swojego jadłospisu! Ciemne pieczywo, otręby, owoce, warzywa. Zaleca się unikania pokarmów zapierających oraz picie dużej ilości wody – minimum 2 litry dziennie. W przeciwnym razie może dojść do zaostrzenia objawów.
  • Co jeść przy wzdęciach? Sposobem żywienia, który znajduje zastosowanie w leczeniu tej dolegliwości jest dieta FODMAP. Polega ona na wyeliminowaniu produktów bogatych w fruktozę, laktozę oraz ich pochodne. Sprawdź, czego powinnaś unikać! Jabłka, gruszki, śliwki, morele, strączki, grzyby, cebula, por, czosnek, przetwory mleczne, owoce cytrusowe, orzechy, chleb na zakwasie. Spokojnie – po upływie 6/8 tygodni będziesz mogła do nich wrócić. Stopniowo rozszerzyć dietę, biorąc pod uwagę indywidualną tolerancję na te czy inne produkty.

Trochę to skomplikowane, prawda? Cóż, sama zgotowałaś sobie ten los. Trzeba było nie pajacować, słuchać mądrzejszych od siebie, dietetyków oraz lekarzy – przestrzegać zasad zdrowego odżywiania! Wówczas Twoje jelita byłby w świetnej formie. A tak, jest jak jest – trzeba ponieść konsekwencje swojej głupoty. Złe wieści są takie, że to dopiero początek zaleceń! Przed Tobą trzy kolejne – na szczęście ostanie.

Aktywność fizyczna

Regularna aktywność fizyczna kojarzy się głównie z walką o szczupłą sylwetkę. Tymczasem okazuje się, że jest jednym z najważniejszych elementów zdrowego stylu życia. Liczne badania naukowe wskazują na ścisły związek między zachorowalnością na raka jelita grubego, a brakiem ruchu! Sport:

  • usprawnia pracę jelit
  • reguluje rytm wypróżnień
  • zapobiega wzdęciom oraz zaparciom
  • reguluje poziom insuliny

Jaki typ aktywności fizycznej jest wskazany? Nie ma jakiś szczegółowych wytycznych. Możesz pływać, spacerować, biegać, jeździć na rowerze – liczy się regularność! Trenuj minimum trzy raz w tygodniu, przez co najmniej 30 minut!

Styl życia

Zdrowy styl życia to nie tylko regularny sport czy zbilansowana dieta. Pojęcie to obejmuje szereg codziennych zachowań, chociażby właściwe gospodarowanie czasem. Jelita nie lubią nieprzespanych nocy oraz stresu! Musisz zwolnić, zadbać o:

  • odpowiednią ilość snu
  • regenerację
  • odpoczynek

Probiotyki

Jak już wiesz, odpowiednio dobrana dieta eliminuje uciążliwe objawy. Probiotyki wykazują bardzo zbliżone działanie, a może i nawet i lepsze? Zatroszczą się o Twoje kiszki niczym najlepszy lekarz! Zdecydowanie warto włączyć je do swojej diety! To wyselekcjonowane żywe kultury bakterii, które zaraz po podaniu zasiedlają się w jelitach i zaczynają działać:

  • wzmacniają odporność
  • zapobiegają infekcjom dróg moczowych
  • regulują pracę jelit
  • odbudowują zniszczoną mikroflorę jelitową
  • przeciwdziała wzdęciom, biegunkom oraz zaparciom
  • łagodzą objawy nietolerancji laktozy

Kupisz je w formie tabletek w aptece lub przez Internet. W który produkt warto zainwestować? Odpowiedź znajdziesz w jednym z kolejnych wpisów, także bądź czujna!


Probiox Plus – najlepszy probiotyk na jelita!

Zakup probiotyku mocno chodzi Ci po głowie, ale nie wiesz który produkt wybrać? Świetnie trafiłaś! Znam odpowiedź na Twoje pytanie. Probiox Plus – najlepszy środek na rynku! Działa już od pierwszej dawki. Tabletki sprzedawane w aptekach nie dorastają mu do pięt. Do produkcji użyto najnowszych technologii, co znajduje odzwierciedlenie w jego działaniu! Spójrz:

  • reguluje rytm wypróżnień
  • dba o mikroflorę
  • zwiększa wchłanialność witamin i minerałów
  • przyspiesza metabolizm
  • ułatwia trawienie
  • likwiduje wzdęcia, zaparcia, biegunki
  • zmniejsza apetyt

Dzięki niemu odzyskasz zdrowie i szczupłą sylwetkę. To jedyny odchudzający probiotyk w Polsce. Przekonaj się sama! Zamów już dziś i sprawdź, jak działa!


Podsumowanie

Jelito – to niezwykle fascynujący, a zarazem skomplikowany narząd. Trudny w obsłudze – stanowi nie lada wyzywanie dla większości z nas. Na szczęście dla nas, kobiet nie ma rzeczy niemożliwych – z nim również sobie poradzimy. Kto, jak nie my? Garść wiedzy, dobrych chęci, systematyczności – tyle (lub aż) wystarczy, aby przejąć nad nim kontrolę!