Pyszna i energetyczna, te słowa idealnie opisują wodę z cytryną! Napój, który zyskuje coraz więcej zwolenników. Wypijany każdego dnia, pobudza lepiej niż kawa! A to dopiero początek, bowiem przypisuje się mu wiele zdrowotnych właściwości! W istotny sposób wspomaga funkcjonowanie układu immunologicznego, reguluje pracę jelit, niweluje toksyny, alkalizuje organizm. A co z odchudzaniem? Czy poranna szklanka rzeczywiście jest w stanie nam pomóc? Odpowiadamy!


Dowiedz się: Czy grejpfrut działa odchudzająco? Sprawdź jego właściwości!


Woda z cytryną. Napój Bogów?

Woda z cytryną zdziała wiele dobrego dla naszego zdrowia i sylwetki! Wypijana na czczo, dwadzieścia minut przed śniadaniem wspomoże trawienie, oczyści organizm z toksyn, doda energii, wzmocni odporność, poprawi pamięć i koncentrację, a nawet zredukuje zmarszczki! Jak to możliwe? Potrzebna jest tu znajomość fizjologii!

  • Woda wchodzi w skład wszystkich komórek ciała[1]Jarosz M. i wsp. Normy żywienia dla populacji Polski. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa, 2017. Jest niezbędna do życia! Bez niej nie możemy dobrze trawić, wchłaniać składników odżywczych zawartych w jedzeniu, wydalać toksyn czy szkodliwych produktów przemiany materii! O ileż mniej czasu antenowego zajmowałyby reklamy suplementów diety na wzdęcia i zaparcia, gdybyśmy tylko dbali o odpowiednie podaż płynów! Ile wody należy pić dziennie? Trudno tutaj o uniwersalne zasady. Wiele bowiem zależy od naszego stylu życia, wieku, płci i rzecz jasna — pory roku. Zdaniem specjalistów, dwa litry to niezbędne minimum!
  • Cytryna jest jednym z najbardziej polecanych źródeł witaminy C, która podobnie jak woda odgrywa bardzo ważną rolę w naszym organizmie! Bierze aktywny udział w syntezie włókien kolagenowych, wzmacnia odporność, działa bakteriobójczo, nadzoruje transport składników odżywczych, dobroczynnie wpływa na układ krwionośny oraz serce, usprawnia procesy trawienne, niszczy wolne rodniki, tym samym zapobiegając chorobom nowotworowym[2]Al-Juhaimi, F. Y., & Ghafoor, K. A. S. H. I. F. (2013). Bioactive compounds, antioxidant and physico-chemical properties of juice from lemon, mandarin and orange fruits cultivated in Saudi … Continue reading! Dzięki wysokiej zawartości pektyn reguluje pracę jelit — niweluje wzdęcia i zaparcia!

Woda z cytryną na odchudzanie. Hit czy kit?

Woda z cytryną nie sprawi, że nadprogramowe kilogramy cudowni znikną! Wbrew temu, co można przeczytać na niektórych portalach — nie zmniejsza kaloryczności potraw, nie przyspiesza metabolizmu, a już na pewno nie spala tkanki tłuszczowej! Mimo wszystko, warto włączyć ją do swojego menu. Stosowana wraz ze zdrową dietą i regularną aktywnością fizyczną z pewnością przybliży nas do upragnionego celu — szczupłej sylwetki!

  • Po pierwsze, woda z cytryną reguluje poziom cukru we krwi oraz zapobiega jego wahaniom, a co za tym idzie, zmniejsza apatyt na kaloryczne przekąski — słodycze, fast-foody i inne. Przeciwdziała napadom wilczego głodu!
  • Po drugie, woda z cytryną dostarcza organizmowi sporej ilości błonnika, który pęcznieje w żołądku i daje uczucie sytości na parę godzin!
  • Po trzecie, woda z cytryną dostarcza znikomej ilości kalorii — zawiera zaledwie 9 kcal w szklance! Specjaliści twierdzą, że zamieniając popularny napój gazowany na ten zdrowy trunek, możemy stracić nawet do 7 kg rocznie!
  • Po czwarte, woda z cytryną reguluje pracę jelit. Pomaga pozbyć się wzdęć oraz zaparć, które mogą być przyczyną nagłego wzrostu wagi! To właśnie one pozbawiają nas pewności siebie. Sprawiają, że trudno nam się zmieścić w ukochane jeansy czy obcisłą spódnicę.
  • Po piąte, woda z cytryną pomaga pozbyć się obrzęków! Ciężkie nogi, twarz jak księżyc w pełni, brzuch przypominający balonik. Woda z cytryną skutecznie się z nimi rozprawi! Sprawi, że sylwetka nabierze lekkości!

Woda z cytryną na odchudzanie. Jak często pić żeby schudnąć?

Wodę z cytryną najlepiej pić o poranku, na czczo, przed zjedzeniem śniadania. Co istotne, jest ona o wiele prostsza w przygotowaniu niż kawa! Wystarczy tylko wycisnąć do szklanki sok z połówki lub całej cytryny i dolać wodę — najlepiej ciepłą. Ważne! Dla niektórych osób kwaśny smak tego napoju może być trudny do zaakceptowania. Na szczęście, nie ma żadnych przeciwwskazań do tego, aby go urozmaicić. Świetnie sprawdzą się tutaj imbir, kurkuma, cynamon, pieprz kajeński, mięta w postaci świeżych liści lub odrobina miodu. Aby doświadczyć pozytywnych efektów, taki napój należy pić codziennie, przez minimum dwa tygodnie? Czy po tym czasie należy zrobić przerwę! Absolutnie nie! Możemy z niego uczynić rytuał pod warunkiem, że nie cierpimy na refluks lub wrzody żołądka. Osoby zmagające się z tymi przypadłościami powinny unikać wody z cytryną, gdyż może ona nieprzyjemne dolegliwości — zgaga, ból w klatce piersiowej, gorycz w jamie ustnej, palenie, nudności, uczucie pełności.


Ważne!

Woda z cytryną może znacząco osłabić nasze szkliwo, doprowadzić do nadwrażliwości zębów. Chcąc się uchronić przed negatywnymi konsekwencjami, najlepiej pić ją przez słomkę. Ten prosty trik zredukuje szkodliwość kwasu. Dodatkowo należy pamiętać o konieczności umycia zębów zaraz po jej spożyciu — najlepiej pastą mineralizującą!


Dowiedz się: Jak Moringa wpływa na odchudzanie. Jakie właściwości ma ten składnik?


Podsumowanie

Choć woda z cytryną nie spala tłuszczu, pozytywnie wpływa na zdrowie oraz sylwetkę! Może okazać się niezwykle pomocna w walce z nadprogramowymi kilogramami! Istotne, aby spożywać ją w połączeniu ze zdrową i zbilansowaną dietą, regularną aktywnością fizyczną. W przeciwnym razie nie przyniesie zamierzonych efektów!

Przypisy:

Przypisy:
1 Jarosz M. i wsp. Normy żywienia dla populacji Polski. Wydawnictwo Lekarskie PZWL, Warszawa, 2017
2 Al-Juhaimi, F. Y., & Ghafoor, K. A. S. H. I. F. (2013). Bioactive compounds, antioxidant and physico-chemical properties of juice from lemon, mandarin and orange fruits cultivated in Saudi Arabia. Pak. J. Bot45(4), 1193-1196