Grube uda, brak talii, cellulit, rozstępy — gdyby twoje ciało potrafiło mówić, usłyszałabyś tylko jedno: witamina B5. To strażniczka szczupłej sylwetki i dobrego zdrowia! Bierze aktywny udział w licznych procesach metabolicznych zachodzących w naszym organizmie. Kontroluje przemianę materii, reguluje poziom cholesterolu we krwi, przy jej udziale wytwarzana jest także energia, której tak potrzebujemy w trakcie odchudzania! Co jeść, by uniknąć niedoborów? Jakie produkty warto włączyć do swojej diety? Podpowiadamy!

Witamina B5 rola w organizmie!

Witamina B5 to organiczny związek chemiczny będący połączeniem kwasu pantotenowego, panteiny, pantenolu oraz koenzymu A, stąd też jej inna nazwa — kwas pantotenowy. Świetnie rozpuszcza się w wodzie, występuje zarówno w produktach pochodzenia roślinnego, jak i zwierzęcego. Jest niezbędna do prawidłowego funkcjonowania organizmu! Metabolizuje białka, cukry, tłuszcze oraz niektóre hormony[1]Effects of thyroid hormone deficiency on cyclic adenosine 3′:5′-monophosphate and control of lipolysis in fat cells.Armstrong KJ, Stouffer JE, Van Inwegen RG, Thompson WJ, Robison GA., przyspiesza proces gojenia się ran, chroni przed wirusami, dodaje energii, kształtuje nastrój, reguluje pracę układu pokarmowego, a także zapobiega przedwczesnemu siwieniu się włosów!

  • Witamina B5 a hormony — witamina B5 uczestniczy w procesie syntezy hormonów steroidowych. Mowa o kortyzolu, testosteronie, progesteronie, estradiolu, a także serotoninie i dopaminie związkach, które odgrywają szereg różnorakich funkcji w naszym organizmie. Odpowiadają za rozwój narządów płciowych, wzrost kości, kontrolę samopoczucia, przygotowanie organizmu kobiety do ciąży! Towarzyszące im zaburzenia mogą skutkować wahaniami nastroju, nadmiernym owłosieniem, spadkiem libido, nawracającymi zmianami skórnymi, niekontrolowanym wzrostem wagi!
  • Witamina B5 a nadnercza — nadnercza to parzyste gruczoły wydzielania wewnętrznego odpowiedzialne za produkcję kortyzolu[2]Co to jest kortyzol? — hormonu stresu. Witamina B5 usprawnia ich pracę, zapobiegając tym samym wielu negatywnym konsekwencjom. Chroni przed hiperglikemią, nadciśnieniem, depresją!
  • Witamina B5 na skórę witamina B5 to naturalny przeciwutleniacz! Korzystnie wpływa na wygląd! Przeciwdziała przedwczesnemu starzeniu się skóry! Nawilża ją i wygładza. Opóźnia moment pojawienia się pierwszych bruzd i zmarszczek! Pozwala na długo zachować młodzieńczy blask!
  • Witamina B5 na siwe włosy liczne badania naukowe wykazały, że witamina B5 jest w stanie spowolnić proces starzenia się włosów! Pobudza tyrozynę do zwiększonego wydzielania melaniny[3]F. Zhang, S. L. Kearns, P. J. Orr et al., “Fossilized melanosomes and the colour of Cretaceous dinosaurs and birds,” Nature, vol. 463, no. 7284, pp. 1075–1078, 2010. pigmentu odpowiedzialnego za ich kolor! Przeciwdziała siwieniu oraz nadmiernemu wypadaniu, a jakby tego było mało zwiększa odporność na szkodliwe działanie czynników zewnętrznych!
  • Witamina B5 na odporność witamina B5 chroni organizm przed szkodliwym działaniem wirusów i patogenów! Pozytywnie wpływa na funkcjonowanie układu immunologicznego! W znaczący sposób mniejsza ryzyko zachorowania na grypę!
  • Witamina B5 na trądzik badania przeprowadzone przez amerykańskich naukowców wykazały, że witamina B5 zmniejsza aktywność bakterii Propionibacterium acnes odpowiedzialnych za powstawanie nieestetycznych zmian skórnych. Ponadto dowiedziono, że reguluje pracę gruczołów łojowych zapobiega nadmiernej produkcji sebum[4]Co to jest sebum?!
  • Witamina B5 na pamięć i koncentrację witamina B5 dba o umysł! Korzystnie wpływa na pracę mózgu! Jest polecana w okresach wzmożonego wysiłku intelektualnego! Pomaga zachować sprawność umysłową na długie lata!
  • Witamina B5 a dobry nastrój niedobór witaminy B5 sprawia, że życie przestaje cieszyć, a wykonywanie codziennych czynności staje się trudne, wręcz niemożliwe! Towarzyszą mu wahania nastroju, apatia, zmęczenie, spadki energii.

To jeszcze nie wszystko! W świetle najnowszych badań, witamina ta zasługuje na szczególną uwagę odchudzających. Dlaczego? Jej niedobór może zaburzać równowagę hormonalną i prowadzić do problemów z wagą! Szczegółowe informacje poniżej!

Witamina B5 podczas odchudzania. Dlaczego jest taka ważna?

Organizm źle znosi stres, a niedobór witaminy B5 może go jeszcze bardziej pogłębiać, gdyż to właśnie ona odpowiada za dobry nastrój i apetyt! Reguluje pracę nadnerczy! Wskutek ich pobudzenia dochodzi do wzmożonego łaknienia na wysokokaloryczne przekąski chipsy, słodycze i inne! Objawem tego stanu może być także chroniczne zmęczenie, które z pewnością nie ułatwi nam walki z dodatkowymi kilogramami, wręcz przeciwnie! Osobom, u których poziom kortyzolu jest wysoki, znacznie trudniej jest się pozbyć nadwagi! Co jeszcze powinno nas zaniepokoić? Symptomy tego stanu są widoczne gołym okiem!

  • Gromadzenie się tkanki tłuszczowej w okolicach szyi, twarzy, tułowia.
  • Pogorszenie się kondycji skóry trądzik, rozstępy, cellulit.
  • Zaburzenia nastroju, chroniczne zmęczenie, brak energii.
  • Wzmożony apetyt na sól i cukier.
  • Obniżona odporność organizmu.
  • Nieustanne parcie na mocz.
  • Problemy ze snem.
  • Sztywność stawów.
  • Bezsenność.
  • Nadmierne wypadanie włosów, łysienie.

Jak sobie pomóc? Podwyższony poziom kortyzolu idzie zazwyczaj w parze z niezdrowym stylem życia, który z reguły wiąże się z niedoborami witamin i minerałów! Chcąc go zredukować, musimy zadbać o to, co ląduje na naszych talerzach! Nie bez znaczenia jest również otoczenie wymagająca praca, problemy rodzinne itp.

Witamina B5 ciekawostki! Ważne!

  • Antykoncepcja hormonalna ze względu na zawarte w niej składniki estrogenne i progestagenne zwiększa ryzyko wystąpienia niedoboru witamin z grupy B!
  • Słońce zabija dobroczynne właściwości witaminy B5!
  • Pantotenowy to po grecku „wszędobylski” i rzeczywiście tak jest! Witamina B5 występuje w wielu produktach spożywczych!

Witamina B5 gdzie występuje? Najlepsze źródła!

Niedobór witaminy B5 może powodować bardzo poważne konsekwencje, odbić się nie tylko na naszym zdrowiu czy samopoczucie, ale także na sylwetce! Na szczęście kwas pantotenowy jest związkiem obficie występującym w przyrodzie. Znajdziemy go zarówno w produktach pochodzenia roślinnego, jak i zwierzęcego! Układając menu, zwróćmy uwagę na to, aby nie zabrakło w nim:

  • otrębów pszennych,
  • mleka i jego przetworów,
  • tłustych ryb morskich,
  • chudego mięsa,
  • orzechów i nasion,
  • jaj,
  • pomarańczy,
  • bananów,
  • pełnoziarnistego pieczywa,
  • roślin strączkowych.

Można go również kupić w tabletkach. Będzie nas to kosztować kilkanaście złotych.

Witamina B5 dzienne zapotrzebowanie

Dobowe zapotrzebowanie na ten składnik jest takie samo dla obu płci, wynosi dokładnie 4 do 7 mg.

Witamina B5. Czy można ją przedawkować?

Witamina B5 należy do witamin rozpuszczalnych w wodzie. Jej nadmiar jest wydalany przez nerki wraz z moczem. Ryzyko przedawkowania jest praktycznie znikome!

Podsumowanie

Witamina B5 odgrywa bardzo ważną rolę w ludzkim organizmie, a jej niedobory mogą mieć daleko idące skutki. Problemy z utratą wagi to dopiero początek! Może dojść do poważnych zaburzeń funkcjonowania układu nerwowego, w tym również depresji! Deficyt kwasu kwas pantotenowego objawia się problemami z pamięcią i koncentracją, nadmiernym wypadaniem włosów, brakiem energii, bezsennością, trądzikiem. Aby uniknąć przykrych konsekwencji, należy przestrzegać zasad zdrowego odżywiania!

Przypisy:

Przypisy:
1 Effects of thyroid hormone deficiency on cyclic adenosine 3′:5′-monophosphate and control of lipolysis in fat cells.Armstrong KJ, Stouffer JE, Van Inwegen RG, Thompson WJ, Robison GA.
2 Co to jest kortyzol?
3 F. Zhang, S. L. Kearns, P. J. Orr et al., “Fossilized melanosomes and the colour of Cretaceous dinosaurs and birds,” Nature, vol. 463, no. 7284, pp. 1075–1078, 2010.
4 Co to jest sebum?