Choć świadomość Polaków na temat zdrowego odżywiania sukcesywnie wzrasta, każdy z nas wierzy w jakiś mit. Niektóre z nich krążą w sieci od lat – są powielane przez rodzinę czy znajomych! Inne z kolei powstały niedawno i budzą wiele kontrowersji. Czas z tym skończyć, spojrzeć prawdzie w oczy. Poznaj 15 najpopularniejszych dietetycznych bzdur!

1. Można schudnąć bez diety!

Ludzie, którzy chcą schudnąć mocno wierzą w to, że osiągną cel bez diety. Faktem jest, że głodówki mogą przynieść skutek odwrotny do zamierzonego – po ich zakończeniu odzyskasz kilogramy. Niemniej jednak nie należy wrzucać wszystkich do jednego worka! Jeżeli dieta będzie dostosowana do potrzeb Twojego organizmu – pozbędziesz się kilogramów! Jeżeli ktoś wmawia Ci, że można schudnąć jedząc wszystko co popadnie – kłamie!


Czytaj również: Dinitrofenol, DNP na odchudzanie


2. Produkty bogate w skrobie powodują tycie!

Kochasz ziemniaki, chleb i ryż? Koniecznie musisz z nich zrezygnować, w przeciwnym razie nie schudniesz! Skrobia tuczy – to chyba jeden z najczęściej powielanych mitów na temat odchudzania. Bzdura! Tyje się od nadmiaru kalorii, a nie od tych czy innych produktów spożywczych. Spokojnie możesz włączyć je do swojego jadłospisu!

3. Jedzenie małych i częstych posiłków sprzyja odchudzaniu!

Regularne posiłki sprzyjają utracie kilogramów – nieprawda. Równie dobrze możesz jeść jeden wielki posiłek i chudnąć – liczą się dzienny bilans energetyczny, a nie częstotliwość konsumpcji.

4. Banany tuczą!

Banany są dość kaloryczne, to fakt. Średniej wielkości owoc dostarczy ok. 150 kalorii – nasze rodzime jabłko ma ich dwa razy mniej! Z tego względu niektórzy odchudzający ich unikają. Niepotrzebnie! Umiejętnie wliczone w bilans, nie sprawią że przytyjesz! Wręcz przeciwnie – mogą przyspieszyć redukcję. Zawierają wiele cennych witamin i minerałów oraz błonnik. Stanowią idealną bazę dla deserów – dietetycznych lodów.

5. Szybkie odchudzanie to zło!

1 kg na tydzień – tak wygląda optymalne tempo odchudzania, rekomendowane przez dietetyków. A co jeśli zrzucisz 2 lub 3 kg? Czy to źle? Okazuje się, że niekoniecznie. Osoby z dużą nadwagą, szybciej tracą na wadze – zwłaszcza na początku diety.

6. Masło orzechowe odchudza

Masło orzechowe jest zdrowe, to fakt – warto włączyć je do swojej diety. Niestety jest równie kaloryczne, co Nutella!


Czytaj również: Hepaslimin na odchudzanie


7. Głód sprzyja tyciu

Jesz co trzy godziny, aby uniknąć uczucia głodu? Wśród odchudzających panuje przekonanie, że nieregularne posiłki sprzyjają tyciu. Skutkują tzw. wilczym apetytem – nieprawda. To Ty jesteś odpowiedzialna za to, co ląduje na Twoim talerzu. Żadna nadprzyrodzona siła, nie zmusza Cię do jedzenia słodyczy – nie licząc babci. Nawet, jeśli dopadnie Cię głód – nie przytyjesz. Pod warunkiem, że zjesz zdrowy zbilansowany posiłek, adekwatny do Twojego zapotrzebowania kalorycznego.

8. Produkty z niskim IG odchudzają

Produkty z niskim IG nie odchudzają, a jedynie dłużej utrzymują sytość – zapobiegają nadmiernym wahaniom glukozy we krwi. Nie wszystkie są niskokaloryczne! Weźmy na przykład takie lody – jeżeli zależy Ci na zdrowiu i szczupłej sylwetce powinnaś kontrolować ich spożycie.

9. Liposukcja odchudza

Czy liposukcja odchudza? I tak i nie – faktem jest, że taki zabieg pozbawi Cię tłuszczu, ale tylko i wyłącznie od Ciebie zależy to, jak potoczą się losy Twojej sylwetki. Jeżeli po wyjściu ze szpitala nie będziesz przestrzegać zasad diety – utyjesz.

10. Śniadanie przyspiesza metabolizm

Przyjęło się mówić, że śniadanie jest najważniejszym posiłkiem dnia, a osoby które je pomijają – tyją! Nieprawda! Decyduje o tym dobowy bilans kaloryczny, a nie czas konsumpcji!

11. Treningi o wysokiej intensywności są lepsze!

Popularność ćwiczeń o wysokiej intensywności może skłonić do przekonania, że treningi HIIT są jedynym sposobem na odchudzanie. Bzdura! Możesz spacerować, jeździć na rowerze, biegać, pływać – każda aktywność przybliży Cię do celu – szczupłej sylwetki!

12. Białko przyspiesza odchudzanie!

Produkty białkowe cechuje wysoki indeks sytości, pomagają budować mięśnie. Niemniej jednak nie są ważniejsze od tłuszczy czy węglowodanów. Ważne jest spożywanie każdego z tych makroskładników z umiarem i kontrolowanie ogólnego spożycia kalorii!

13. Produkty naturalne są zdrowsze

Naturalne, czyli jakie? Producenci sprytnie wykorzystują to słowo. Zanim zapłacisz za nie krocie, upewnij się czy naprawdę warto. No sama powiedz, czy pomidory od sprawdzonego dostawcy są gorsze od tych oznaczonych etykietą „BIO” lub „EKO”? Nie sądzę.


Czytaj również: Moroznik kaukaski na odchudzanie


14. Spalacze tłuszczu przyspieszają odchudzanie!

Niektóre produkty mogą przyspieszyć odchudzanie, to fakt – ale nie wszystkie! Weźmy na przykłada taką kawę – producenci twierdzą, że zawarta w niej kofeina to naturalny spalacz tłuszcz, pijesz ją codziennie i co? Nadal masz nadwagę! Zanim zdecydujesz się na zakup tabletek, zapoznaj się z ich składem!

 

15. Zdrowe odżywianie jest łatwe! 

Bzdura! Zdrowe odżywianie jest trudne! Wymaga chęci, zaangażowania, zmiany dotychczasowych przyzwyczajeń, rezygnacji z wielu produktów spożywczych.