Skrupulatne liczenie kalorii, odmawianie sobie ukochanych słodyczy, słonych przekąsek, unikanie spotkań towarzyskich, a waga ani drgnęła? Cóż, to niezwykle często spotykany scenariusz, zwłaszcza wśród nas — kobiet. Chęć usprawiedliwienia drobnych grzeszków? Konsekwencja zjadanych po kryjomu kanapek z Nutellą? Czy prawda? Tycie mimo restrykcyjnej diety? Czy jest to w ogóle możliwe? Jakie mogą być tego przyczyny? Co zrobić, aby raz na zawsze pozbyć się nadprogramowych kilogramów? Podpowiadamy!

Co jest przyczyną tego, że mało jesz a nie chudniesz? Znajdź winowajcę!

Wydawać by się mogło, że niskokaloryczna dieta to najlepszy sposób na zrzucenie nadprogramowych kilogramów. Nic bardziej mylnego! To prosta droga do efektu jojo! Bowiem nasz organizm jest o wiele mądrzejszy, niż nam się wydaje! W obawie przed brakiem pożywienia zaczyna gromadzić zapasy energii, innymi słowy — magazynować tłuszcz, to tu to tam. Chcąc się go pozbyć, należy zadbać o odpowiednią podaż makroskładników, codzienną dawkę ruchu! Równie istotne jest to, aby skontrolować stan swojego zdrowia, gdyż niektóre choroby mogą utrudniać utratę wagi! Kto jeszcze znajduje się na kontrolowanym? Przed Wami konkretna lista!

 

1. Choroby, które mogą utrudniać odchudzanie!

  • Niedoczynność tarczycy, Hashimoto — choć waży zaledwie 30 g, potrafi przysporzyć wielu kłopotów. Tarczyca, bo o niej mowa, to narząd regulujący m.in. przemianę materii. Zaburzenia występujące w jego obrębie mogą skutkować nagłym przyrostem wagi, niemożnością schudnięcia, wahaniami nastroju. Chcąc upewnić się, czy aby na pewno wszystko z nią w porządku, należy skontrolować poziom TSH, fT3 i fT4, wykonać USG u endokrynologa [1]Lewiński A., Hilczer M., Smyczyńska J. Nadczynność i niedoczynność tarczycy – przyczyny, rozpoznawanie i leczenie. Przewodnik Lekarza 2002, nr 10, s. 52, 59-60..
  • Zespół policystycznych jajników — nieregularne miesiączki, nieuzasadnione tycie szczególnie w okolicy brzucha, nadmiernie owłosienie twarzy — te objawy mogą wskazywać na PCOS, chorobę diagnozowaną tylko u kobiet, która podobnie jak niedoczynność tarczycy jest ściśle powiązana z pracą hormonów[2]
  • Unfer, V. Facchinetti, F. Orrùet, B. et all. ( 2017) Myo-inositol effects in women with PCOS: a meta-analysis of randomized controlled trials, Endocr Connect.6(8), 647-658..
  • Insulinooporność — stan, w którym trzustka produkuje zbyt dużą ilość insuliny, co może w sposób bezpośredni przełożyć się na wygląd naszej sylwetki, która zacznie przypominać jabłko [3]Dorota ŚwięchJakie są pierwsze objawy insulinooporności?, 2 marca 2020.!
  • Zespół Cushinga tycie, nadmierne owłosienie, trądzik, chroniczne zmęczenie. Zespół Cushinga to choroba o wielu twarzach, która wymaga naprawdę dogłębnej diagnostyki — konieczny jest rezonans [4]Włodzimierz Januszewicz, Franciszek Kokot (red.) Interna Tom I–III. PZWL 2005!

2. Brak ruchu!

Bywa i tak, że przyczyna jest bardzo prozaiczna — brak ruchu. W dobie postępującego rozwoju technologicznego spędzamy coraz więcej czasu w pozycji siedzącej. Siedzimy w pracy, domu, szkole! Według najnowszych danych statystycznych jesteśmy jednym z najbardziej leniwych nacji w Europie! Chcąc cieszyć się szczupłą sylwetką, musimy to zmienić. Na początek wystarczą krótkie, nawet kilkunastominutowe spacery.

3. Podjadanie

Podjadanie między posiłkami to bardzo zgubny nawyk! Może powodować niekontrolowany wzrost wagi! Sprawdź, dlaczego warto omijać szerokim łukiem słone orzeszki, czipsy, żelki czy też pączki!

  • Żelki okazuje się, że kolorowe gumisie potrafią być niezwykle zdradliwe! W 100 g mają aż 375 kcal! Obfitują w cukier, barwniki i konserwanty!
  • Czipsy — zagryzane w trakcie wieczornego seansu filmowego, podjadane ukradkiem, kiedy nikt nie widzi, zawierają aż 600 kalorii w paczce!
  • Orzeszki — ulegasz im, bo wszyscy dookoła mówią, że są zdrowe. To prawda, jednak zjadane w nadmiarze mogą zrujnować odchudzanie! Zawierają tyle samo kalorii, co czekolada!

4. Płynne kalorie

Będąc na diecie, skupiamy się głównie na tym, co jemy, zapominając kompletnie o tym, co piejmy! Ten błąd może skutkować wzrostem wagi! Kawa z dodatkami, soki, napoje gazowane łącznie potrafią mieć nawet kilkaset kalorii! Co gorsza, nie hamują uczucia głodu! Wręcz przeciwnie, nierzadko go podkręcają! Wzmagają apetyt na słodycze oraz inne niezdrowe przekąski!

  • Szklanka soku pomarańczowego dostarcza 98 kcal! To równowartość 48 truskawek!
  • Szklanka kawy Latte dostarcza 188 kcal! To równowartość 6 dużych pomidorów!
  • Szklanka Coca Coli dostarcza 101 kcal! To równowartość średniej wielkości jabłka!

5. Niedobór snu

Zbyt mała ilość snu niekorzystnie wpływa na przemianę materii, a jakby tego było mało, pobudza apetyt! Liczne badania naukowe wykazały, że osoby, które poświęcają na nocny odpoczynek mniej niż 7-9 godzin jedzą więcej! Częściej sięgają po słodycze i fast-foody!

6. Nierealne oczekiwania

Odchudzanie powinno być procesem powolnym i długotrwałym! Miesięcznie bezpiecznie jest tracić od 2-4 kilogramów, tymczasem my oczekujemy, że pozbędziemy się co najmniej 10! Jest to dość ryzykowne podejście, które może nas słono kosztować. Doprowadzić do efektu jojo bądź utraty motywacji!

7. Problemy z jelitami

Za nagły wzrost wagi lub brak efektów w odchudzaniu mogą odpowiadać problemy z jelitami! Aby im zapobiec, należy zadbać o odpowiednią podaż błonnika, pić dużo wody!

Co zrobić, żeby schudnąć? Poznaj top sprawdzonych sposobów!

Tak naprawdę w skutecznym odchudzaniu liczy się kilka czynników — dieta, odpowiednia kaloryczność, różnorodność, sport, motywacja.

Motywacja

Do treningu i diety trzeba się odpowiednio zmotywować, nastawić swoją psychikę, gdyż nie jest to prosta droga. Często towarzyszy jej irytacja i poddenerwowanie. Trzeba przygotować się na kryzysy, kontrolować swojego wewnętrznego krytyka i nie pozwolić na to, aby ściągał nas w dół! Nauczyć się ignorować negatywne komunikaty i gnać do przodu!

Dieta

Dieta kopnehaska, Dukana, dr Ewy Dąbrowskiej, choć są niezwykle popularne, nieskuteczne. Dlaczego? Mają niewiele wspólnego ze zdrowym odżywianiem, a jakby tego było mało, promują nienawiść do własnego ciała! Najczęściej sięgamy po nie wówczas, gdy chcemy szybko stracić na wadze, np. przed jakiś ważnym wyjściem czy wakacjami. Efekt zawsze jest taki sam — jojo! Chcąc pozbyć się nadwagi, musimy zmienić swoje nawyki żywieniowe! Liczy się nie tylko ilość kalorii, ale również jakość zjadanych produktów! Prawidłowo zbilansowana dieta to taka, która obfituje w białko, tłuszcze i węglowodany — wszystko w odpowiednich proporcjach z uwzględnieniem dziennego zapotrzebowania na energię!

Trening

Choć można schudnąć bez ćwiczeń, trening jest jak najbardziej wskazany, gdyż kształtuje nie tylko sylwetkę, ale również zdrowie! Wzmacnia ścięgna i wiązadła, zmniejsza ryzyko nowotworów, poprawia jakość snu, zapobiega depresji i rzecz jasna nadwadze! Co ćwiczyć, aby schudnąć? Na jaką aktywność postawić? Najlepiej na taką, która będzie nam nam sprawiać przyjemność, w przeciwnym razie szybko ją porzucimy! Bieganie, pływanie, jazda na rowerze, taniec, a może zajęcia na siłowni? Wybór jest ogromy!

Podsumowanie

Droga do szczupłej sylwetki bywa kręta i wyboista, chcąc osiągnąć cel, należy uzbroić się w cierpliwość! Przyjrzeć się swoim nawykom, a najlepiej założyć dzienniczek żywieniowy. W naszej opinii jest to doprawdy genialne narzędzie! Pomaga namierzyć ewentualne błędy, utrzymać zdrowe nawyki. Świetnie motywuje do działania!

Przypisy:

Przypisy:
1 Lewiński A., Hilczer M., Smyczyńska J. Nadczynność i niedoczynność tarczycy – przyczyny, rozpoznawanie i leczenie. Przewodnik Lekarza 2002, nr 10, s. 52, 59-60.
2
  • Unfer, V. Facchinetti, F. Orrùet, B. et all. ( 2017) Myo-inositol effects in women with PCOS: a meta-analysis of randomized controlled trials, Endocr Connect.6(8), 647-658.
  • 3 Dorota ŚwięchJakie są pierwsze objawy insulinooporności?, 2 marca 2020.
    4 Włodzimierz Januszewicz, Franciszek Kokot (red.) Interna Tom I–III. PZWL 2005