Skomplikowane diety, wyrafinowane jadłospisy, kosztowne produkty, czasochłonne potrawy… Owszem, w ten sposób można schudnąć. My jednak zdecydowanie wolimy metody proste, szczególnie że działają równie skutecznie. Oto lista Twoich naturalnych sojuszników w walce ze zbędnym balastem oraz wskazówek, co robić, aby wspomóc swój organizm w walce o szczuplejszą sylwetkę.

1. Chilli con carne. Enzymy zawarte w czerwonej fasoli sprawiają, że organizm – produkując energię – rozkłada najpierw tłuszcz, a nie węglowodany, zaś mielone mięso przyspiesza metabolizm. Wystarczy, jeśli pojawi się na stole raz w tygodniu.

2. Wino. Resweratrol zawarty w skórkach winogron powstrzymuje rozwój komórek tłuszczowych, zwłaszcza w okolicach brzucha. Ponad kieliszek dziennie bardziej zaszkodzi niż pomoże.

3. Sałatka z czarnej fasoli, papryki, pomidorów, cebuli i kukurydzy z oliwą z oliwek oraz cytryną. Taka kombinacja błonnika, związków tłumiących uczucie głodu i poprawiających spalanie tłuszczu, przyniesie szybkie efekty w walce z balastem.

4. Produkty bogate w błonnik i o niskiej zawartości skrobi, takie jak orzechy, ziarno quinoa, owies czy jęczmień. Redukują skoki poziomu insuliny i chronią przed nagłymi napadami głodu w ciągu dnia.

5. Awokado. Zawiera potrzebny organizmowi kwas oleinowy, który przyspiesza spadek wagi i pomaga zwycięsko odpierać ataki głodu.

6. Soki z drobinkami owoców. Zawarty w nich błonnik przyswaja się szybciej, sprawiając, że uczucie sytości trwa dłużej.

7. Pomidory. Powstrzymują wydzielanie greliny – hormonu wywołującego poczucie głodu. Sprawia on, że uczucie sytości trwa dłużej i rzadziej sięga się po przekąski między posiłkami.

8. Cynamon. Ta przyprawa bardzo przyspiesza metabolizm. Pół łyżeczki dziennie wystarczy, żeby w ciągu miesiąca spalić dodatkowy kilogram.

9. Orzeszki ziemne. Wystarczy garść dziennie, żeby dostarczyć organizmowi odpowiednią dawkę kwasu foliowego i jego pochodnych oraz błonnika. To właśnie dzięki nim orzechy tak szybko zaspokajają głód.

10. Papryczki chilli. Przyspieszają metabolizm i pomagają szybciej spalać tłuszcz. Zawierają kapsaicynę – związek, który nadaje im pikantny smak, a jednocześnie podkręca tempo metabolizmu nawet o 25%.

11. Czerwona papryka. Zawiera duże dawki witaminy C, która jest kluczowym składnikiem procesu spalania tłuszczu.

12. Zielona herbata. Jest w niej składnik, który wchodzi w reakcję z kofeiną i przyspiesza utlenianie tłuszczu oraz metabolizm spoczynkowy o 20%.

13. Jajka. Zawierają dużo protein i mało kalorii, a więc są świetne, kiedy chcesz pozbyć sie balastu. Na dodatek szybko zaspokajają głód. Świetnie sprawdzą się jako danie śniadaniowe. Najzdrowsze są gotowane.

14. Sok marchwiowy. Sok marchwiowy jest bogaty w błonnik i składniki przyspieszające spalanie tłuszczu. Wystarczy pić jedną szklankę dziennie, żeby w ciągu 12 tygodni zrzucić prawie 2 kg.

15. Ryby. Są najlepszym źródłem jodu, który jest niezbędny do prawidłowego funkcjonowania tarczycy. Ten gruczoł produkuje hormon wzrostu, odpowiedzialny za spalanie tkanki tłuszczowej.

16. Kwas octowy. Dobrze jest jak najczęściej podawać na stół sałatki z sosem vinegrette lub po prostu dodawać do nich po kilka kropel octu. Zawarty w nich kwas octowy przyspiesza tempo spalania tłuszczu.


17. Granaty. Olej zawarty w ich pestkach redukuje zdolność organizmu do magazynowania tłuszczu. Przeciwdziała też cukrzycy. Poza tym są tak słodkie, że zmniejszą apetyt na słodkie przekąski między posiłkami.

18. Kalafior. Nie zawiera skrobi i ma dużo witaminy C, która pomaga zamieniać tłuszcz na energię podczas ćwiczeń.

19. Migdały. Zawierają proteiny i błonnik, który daje poczucie sytości. Są też świetnym źródłem witaminy E. Ta, będąc potężnym przeciwutleniaczem, przyspiesza wzrost mięśni. A mięśnie spalają tłuszcz. Dwie garści migdałów dziennie to maksymalna dawka.

20. Jogurt. To jeden z niewielu rodzajów żywności zawierających sprzężony kwas linolowy (CLA). Ten specjalny typ tłuszczu według niektórych badań redukuje ilość tkanki tłuszczowej w organizmie. CLA można również kupić w formie suplementów.

21. Wołowina. Jest najbogatszym naturalnym źródłem kreatyny, która znacznie przyspiesza spalanie tłuszczu.

22. Oliwa z oliwek. Zawarte w niej jednonienasycone kwasy tłuszczowe przyspieszają tempo, w jakim organizm zużywa zasoby zmagazynowane w tkance tłuszczowej. Oliwę z oliwek najlepiej dodawać do sałatek.

23. Pij mleko. Zawarty w mleku wapń zapobiega odkładaniu się tłuszczu na poziomie komórkowym.

24. Nie jedz czegoś, co nie chodziło, pływało lub urosło. Żywność przetworzona często jest pełna niezdrowych, rakotwórczych tłuszczów trans, cukru, który tuczy, i sztucznych substancji słodzących, które mogą być w nadmiarze szkodliwe dla zdrowia.

25. Trenuj jedzenie pałeczkami. Jeżeli lubisz stołować się u Chińczyka, staraj się jeść pałeczkami. W ten sposób będziesz jadł wolniej i zjesz o około 30% mniej, niż gdybyś posługiwał się tradycyjnie nożem i widelcem.

26. Nie jedz w pracy przy biurku. Jeżeli ruszysz się z pokoju, zjesz w ciągu dnia około 250 kalorii mniej, niż jedząc przed komputerem.

27. Nie bój się igieł. Wystarczy jedna sesja akupunktury w tygodniu, żebyś w ciągu 3 miesięcy stracił dodatkowo 4,5 kg. Elektryczne impulsy powstające w czasie wbijania igieł w specjalne punkty na ciele powodują zahamowanie apetytu.

28. Pamiętaj o śniadaniu. Osoby, które nie jedzą rano, nie przestawiają metabolizmu z wolnego trybu nocnego w szybszy dzienny. Na skutek tego w ciągu dnia zjadają więcej i wolniej spalają tłuszcz.

29. Wieczorna gorąca kąpiel wspomoże trawienie. Pomoże Ci również szybciej zasnąć, a głęboki, zdrowy sen przywróci równowagę poziomu cukru we krwi.

30. Poczekaj, zanim pójdziesz po dokładkę. Podczas jedzenia pośpiech jest niewskazany nie tylko dlatego, że szybkie połykanie pokarmu utrudnia jego trawienie. Twój mózg potrzebuje 20 minut, żeby uświadomić sobie, że jesteś już pełen.

31. Jedz, siedząc przy stole. Zjesz wtedy o 1/3 mniej, niż przeżuwając jedzenie w biegu. Między posiłkami rób maksymalnie trzygodzinne przerwy. W ten sposób zyskasz pewność, że tempo metabolizmu nie będzie się zmieniać.

32. Więcej seksu. Nie tylko pomoże Ci spalić kalorie (150 kcal podczas 20 minut erotycznych igraszek), ale również spowoduje produkcję hormonów, które przyspieszają przemianę materii i przyrost czystej masy mięśniowej.

33. Odpal grilla. W czasie grillowania z mięsa wycieka dużo tłuszczu. Wraz z nim pozbędziesz się ze swojego posiłku nadprogramowych kalorii. Pamiętaj tylko, aby używać aluminiowych tacek, bo pryskający z rozżarzonych węgli tłuszcz jest wysoce niebezpieczny dla zdrowia.

34. Wyłącz telewizor, gdy jesz. Kiedy gapisz się w ekran, nieświadomie wkładasz do ust więcej jedzenia. Dzięki użyciu przycisku „power off” na pilocie przed posiłkiem możesz w ciągu roku zmniejszyć masę swego ciała nawet o 3,5 kg.

35. Żuj gumę bez cukru. Rób to przez 15 minut po jedzeniu, a potem znowu dwie godziny później – zmniejszysz apetyt na słodkie przekąski.

36. Wyłącz ogrzewanie i otwieraj okna na noc. Jeżeli będziesz spał w pomieszczeniu, w którym temperatura przekroczy 25 stopni Celsjusza, ciało będzie spalać mniej kalorii, żeby Cię ogrzać.

37. Jedz popcorn. W kinie nie żałuj sobie popcornu, pamiętaj tylko, żeby nie solić go i nie kupować wersji z karmelem. Obniży on poziom glukozy we krwi, dzięki czemu organizmowi łatwiej będzie spalać tłuszcz.

38. Krój jedzenie na plasterki, a zjesz o 20% kalorii mniej. Ludzie oceniają porcje pokrojone w plasterki jako o 27% większe, niż będące w jednym kawałku.

39. Całkowite wyeliminowanie z diety węglowodanów doprowadzi do tycia. Wystarczy, że ograniczysz ich spożycie o 200 g tygodniowo, żeby pobudzić wydzielanie leptyny – hormonu powstrzymującego poczucie głodu i przyspieszającego metabolizm.

40. W czasie treningu unikaj picia napojów energetycznych. Zawierają węglowodany o wysokim indeksie glikemicznym, które mogą sprawić, że przybierzesz na wadze. Zamiast nich pij wodę.