Zima to czas, w którym naszej diecie daleko do ideału. Nie wspominając o regularnej aktywności fizycznej! Pogoda za oknem nie zachęca do aktywności na świeżym powietrzu, sprzyja leżeniu pod kocem lub ciepłą kołderką. Dlaczego warto się z niej wynurzyć? Zbliżająca się wiosna! Krótkie szorty, zwiewne sukienki — trudno o lepszą motywację! Jak przygotować swoje ciało na tę porę roku? Co ćwiczyć? Jak jeść? Jakich kosmetyków używać? Przed Wami praktyczny poradnik!

Jak przygotować ciało na wiosnę?

Już za niespełna miesiąc powitamy kalendarzową wiosnę. To idealny moment na to, aby zadbać o swoje zdrowie i ciało! Ograniczony dostęp do świeżych warzyw i owoców, brak ruchu, skoki temperatur, siarczysty mróz, śnieg, ciepło buchające z rozgrzany kaloryferów — to wszystko spowodowało, że nie wyglądamy i nie czujemy się najlepiej. Potrzeba nam naprawdę solidnej odnowy, na którą będą składać się następujące elementy:

  • profilaktyka,
  • dieta,
  • regularna aktywność fizyczna,
  • pielęgnacja,
  • relaks i odpoczynek,
  • sen.

Każdemu z nich przypisano konkretną funkcję i zadanie. Profilaktyka nie bez powodu znalazła się u szczytu listy. To właśnie nada rytm pozostałym działaniom. Pozwoli wykryć ewentualne niedobory i choroby! To co? Zaczynamy? Przygotowania do wiosny czas start!

Profilaktyka — sprawdź, co słychać w Twoim organizmie!

Specjaliści do znudzenia powtarzają, że regularne badania profilaktyczne to najlepszy sposób na zachowanie dobrego zdrowia i samopoczucia. Niestety, większość z nas wydaje się bagatelizować ten fakt.

  • Niemalże 30 proc. Polek nigdy nie badało swoich piersi!
  • 12 proc. mieszkańców naszego kraju nigdy nie było u dentysty!
  • 11 proc. Polek odwiedza ginekologa raz na kilka lat!
  • 43 proc. Polaków wykonuje morfologię rzadziej niż raz w roku!

Zakres badań, jakie powinniśmy wykonać, jest podyktowany głównie naszym wiekiem. Im jesteśmy starsi, tym baczniej musimy się przyglądać temu, jak funkcjonuje nasz organizm. Podstawowe wytyczne wyglądają następująco:

  • Pomiar ciśnienia tętniczego — raz w roku.
  • Morfologia krwi z rozmazem — raz w roku.
  • OB — raz w roku.
  • Poziom cukru we krwi — raz w roku.
  • Badanie ogólne moczu — raz w roku.
  • Lipidogram — raz na pięć lat.
  • Badanie ginekologiczne i cytologia (kobiety) — raz w roku.
  • Rentgen klatki piersiowej (osoby palące papierosy) — raz w roku.
  • USG jamy brzusznej – raz na 3−5 lat.
  • Wizyta u stomatologa — raz na pół roku.
  • Wizyta u okulisty — raz na 3-5 lat.
  • Samobadanie piersi (kobiety) — co miesiąc.
  • Samobadanie jąder (mężczyźni)  — co miesiąc.

Dlaczego to takie ważne? Regularne badania nie tylko ratują życie, ale również dbają o jego komfort! Weryfikują skuteczność i słuszność naszych działań — stylu życia, diety, suplementacji.

Zdrowa dieta — co jeść, żeby schudnąć po zimie?

Zimowe przybieranie na wadze to już rytuał! Każdego roku witamy wiosnę 2-3 kilogramy ciężsi! Jak się ich pozbyć? Najlepszym sposobem na zrzucenie wagi jest zmiana nawyków żywieniowych! Nie rzucaj się na głęboką wodę! Zacznij od drobnych zmian, które stopniowo małymi krokami zaprowadzą Cię do celu!

  • Jedz regularnie — spożywaj 4-5 posiłków w ciągu dnia!
  • Śniadanie zjedz pół godziny po przebudzeniu, a kolację na trzy godziny przed snem!
  • Ogranicz słodycze i fast-foody! Jeżeli masz na nie nieodpartą chęć, zjedz je w ramach jednego z posiłków — pamiętaj jednak o tym, aby nie przesadzać z ilością!
  • Do każdego posiłku dodaj porcję surowych lub gotowanych warzyw!
  • Ogranicz spożycie soli!
  • Białe pieczywo zamień na ciemne!
  • Pij ok. 1,5-2 litrów wody dziennie!
  • Unikaj żywności przetworzonej — kolorowych napojów gazowanych, słonych i słodkich przekąsek, niskiej jakości wędlin, gotowych płatków śniadaniowych.

Regularna aktywność fizyczna — co ćwiczyć, żeby schudnąć po zimie?

Bieganie, pływanie, jogging?! Bynajmniej! Najlepiej zacząć od intensywnych spacerów! Regularne, zaledwie 60-minutowe marsze pomogą nam wrócić do formy! Dotlenią organizm, korzystnie wpłyną na mięśnie, wyszczuplą i ujędrnią ciało. W raz nadejściem cieplejszych dni możemy przerzucić się na rolki lub rower! Ćwiczyć możemy także nie wychodząc z domu — w sieci nie brakuje gotowych planów treningowych! Wystarczy chcieć je znaleźć!

Pielęgnacja włosów i ciała po zimie — porady i wskazówki!

Twoja skóra przybrała szarawy odcień, a włosy wypadają na potęgę? Mróz, wiatr, śnieg dały się im we znaki. Czas na przedwiosenną regenerację!

  • Włosy — zima to ciężki czas dla włosów. Niskie temperatury na zewnątrz, wysokie wewnątrz, wełniane czapki i szaliki. To wszystko może przyczynić się do ich osłabienia. Nadmierne wypadnie, suchość, łamliwość jak z tego wybrnąć? Konieczna będzie silna kuracja nawilżająco-odbudowująca! Do każdego mycia używaj kosmetyków do włosów suchych i zniszczonych szamponu i odżywki. Raz w tygodniu nałóż odżywczą maskę! Pamiętaj o diecie włącz do jadłospisu bogate w dobrej jakości białko i tłuszcze — ryby, chude mięso, jaja, oliwę z oliwek, orzechy, nasiona.
  • Skóra — pierwszym podstawowym krokiem jest regularne złuszczanie i oczyszczanie! Kolejnym — nawilżanie! Warto zaopatrzyć się w dobry tonik, piankę, peeling, maskę oraz krem z dodatkiem kwasu hialuronowego.

Relaks i odpoczynek — dowiedz się, jak zadbać o umysł!

Zdarza Ci się kłaść do łóżka z negatywnymi emocjami? Miewasz natrętne myśli, problemy ze snem? Zamiast się odprężyć, analizujesz to, co wydarzyło się w ciągu dnia? Czas z tym skończyć! Czas zadbać o umysł! Dowiedz się, jak dać upust negatywnym emocjom!

  • Regeneracyjna moc natury — jeżeli czujesz się wyczerpana psychicznie, wybierz się na długi spacer. Przyroda ma niesamowitą moc! Pozytywnie wpływa na umysł i ciało. Relaksuje, odpręża, dodaje energii. To idealna propozycja dla osób, które spędzają długie godziny za biurkiem.
  • Długa kąpiel w wannie — w dawnych czasach była sportem ekstremalnym. Dzisiaj jest prawdziwą przyjemnością! Odpręża, rozluźnia, przyspiesza regenerację tkanek, pozwala się wyzbyć negatywnych emocji!
  • Rozmowa z kimś bliskim — porozmawiaj z kimś bliskim — siostrą, przyjaciółką, partnerem. Powiedz o tym, co Ci w duszy gra! Nie skrywaj swoich uczuć!
  • Samotny wyjazd — jeśli masz dla siebie więcej niż kilka dni, spakuj plecak i wyjedź gdzieś na miasto. Pobądź sama ze sobą. Delektuj się ciszą i własnym towarzystwem!
  • Lustro — spójrz na siebie łaskawym okiem. Wydobądź z siebie to, co najpiękniejsze! Bądź dla siebie dobra!
  • Dopieść siebie — wybierz się na masaż lub do kosmetyczki. Zafunduj sobie dzień SPA!
  • Pielęgnacja zmysłów — przebywaj w ładnym otoczeniu, wśród poprawiających nastrój kolorów, cieszących oczy kwiatów! Tulipany, żonkile, a nade wszystko hiacynty — to właśnie one symbolizują wiosnę!

Sen — jak spać, żeby się wyspać?

Bezsenność to problem globalny! Dotyczy ponad połowy Polaków! Walczą z nim nie tylko dorośli, ale również nastolatkowie! Ba, nawet dzieci! Powód? Stres, rozregulowany rytm dobowy, brak ruchu. Problemem jest również nadmierna ekspozycja na światło niebieskie! Laptopy, smartfony, nowoczesne telewizory! Optymalnie byłoby, gdybyśmy zamiast nich wybrali książkę lub po prostu — udali się na długi spacer. Co jeszcze możemy zrobić?

  • Sypialnia — powinna być oazą spokoju i relaksu, a nie codziennych problemów i frustracji! Najlepiej urządzić ją w ciepłych, pastelowych kolorach. Oprócz właściwego zaaranżowania istotna jest również wygoda — materac jest naprawdę istotny. Nie sposób nie wspomnieć o temperaturze — idealna odpowiada 16-19 stopniom Celsjusza.
  • Kolacja — ostatni posiłek powinno się zjeść na 3 godziny przed snem. Późna kolacja może zrujnować noc! Doprowadzić do zgagi i niestrawności!
  • Relaks — na godzinę przed snem zrezygnuj z oglądania telewizji, scroolowania smartfona. Postaw na książkę lub ulubioną gazetę! Czytanie ułatwia zasypianie!

Dlaczego o tym wszystkim piszemy? Sen odgrywa kluczową rolę w naszym życiu! Bez niego możemy zapomnieć o atrakcyjnym wyglądzie i dobrym samopoczuciu! Jest najważniejszym czynnikiem prozdrowotnym! Umożliwia nam zachowanie równowagi psychofizycznej! Zmiana czasu z zimowego na letni odbędzie się 28 marca, więc mamy jeszcze chwilę na to, aby się do tego przygotować!

Podsumowanie

Wiosna to szczególny czas w ciągu roku. Nie tylko dl natury, ale również dla nas — ludzi. Chcemy poczuć się lepiej we własnym ciele, wyglądać ładniej, zrzucić grube swetry i płaszcze, zadbać o włosy i skórę! Co istotne, droga do osiągnięcia celu wcale nie jest taka trudna! Wystarczy zdrowo się odżywiać, używać naturalnych kosmetyków, ruszać się regularnie!