Coraz chłodniejsze dni sprawiają, że masz ochotę zaszyć się w domu? To zupełnie normalne! Kiedy temperatura spada, a dni stają się coraz krótsze, zaczyna nam brakować energii. Najprostszym sposobem na jej uzupełnienie jest mała czarna. Oczywiście nie chodzi o kawę, a o smakowitą tabliczkę z dodatkiem orzechów czy też toffi. Czekolada rozumie, nie zadaje trudnych pytań, słucha do ostatniej kosteczki. Niestety, waga nie jest już tak wyrozumiała. Zapisuje każde, nawet najmniejsze przewinienie! Nie czekaj do Nowego Roku, zacznij już teraz! Nadwaga to nie tylko problem wizualny — pretenduje do rozwoju wielu poważnych chorób, takich jak:

Jeżeli zależy Ci na dobrym zdrowiu i samopoczuciu, powinnaś o siebie dbać przez cały rok, a nie tylko  okresie wiosenno-letnim! Jak jeść, żeby nie tyć? Jakie produkty warto włączyć do jadłospisu? Czy dieta MŻ to dobry pomysł? Poznaj nasze sprawdzone wskazówki i porady!

Odchudzanie zimą!

Nie ma się co oszukiwać, w miesiącach letnich o wiele łatwiej nam utrzymać zgrabną sylwetkę. Długie i słoneczne dni zachęcają do aktywnego odpoczynku — jazdy na rowerze, biegania czy uprawiania nordic walkingu. Dodatkowo dostęp do świeżych warzyw i owoców odbiera ochotę na niezdrowe przekąski. Nie oznacza to jednak, że zimą musimy cierpieć katusze! Wręcz przeciwnie!

  • Zimą mamy więcej czasu na to, aby zatroszczyć się o swoje ciało. Chłodne wieczory warto wykorzystać na pielęgnację! Szczotkowanie ciała na sucho, peeling kawowy, body wrapping — każdy z tych zabiegów możesz wykonać w domu! Dzięki nim Twoja skóra stanie gładka i przyjemna w dotyku, a cellulit zdecydowanie mniej widoczny!
  • Ze względu na panndemię, zamknięte restauracje, jak i niesprzyjające warunki atmosferyczne jesteśmy mniej aktywni towarzysko, a co za tym idzie rzadziej sięgamy po niezdrowe przekąski — chipsy, paluszki, ciastka czy też piwo.
  • Zima to czas cytrusów! Grejpfruty, pomarańcze, mandarynki — zawarta w nich witamina C usprawnia proces spalania tkanki tłuszczowej. Dodatkowo ujędrnia i wygładza skórę!
  • Nikt nie powiedział, że formę buduje się tylko na siłowni! Z powodzeniem można ją zrobić w domu lub na dworze! Trening na mrozie ma mnóstwo zalet! Trzeba się tylko przełamać i wyjść spod ciepłej kołderki!

To co nas gubi, to wiara w „cudowne diety odchudzające” obiecujące spadki rzędu 5 kg w tydzień! Szkoda tylko, że nikt nie wspomina o ich konsekwencjach! Nadmiernym wypadaniu włosów, zmęczeniu, efekcie jojo! Tymczasem najlepszym wyborem jest rozsądne podejście! Umiar i konsekwencja — słowa, które przyświecać każdemu, kto chce schudnąć!

Jak schudnąć zimą? Czy dieta MŻ to dobry pomysł?!

Dieta MŻ miała nas wyrwać z kręgu restrykcyjnych diet odchudzających, tymczasem coraz częściej daje zupełne odwrotne efekty! Z reguły zaczyna się niewinnie, zamiast dwóch kromek chleba zjadamy jedną. Następnie w ogóle z niego rezygnujemy, wpadając w obsesję. Tymczasem w skutecznym odchudzaniu chodzi o trwałą zmianę nawyków żywieniowych, a nie ograniczanie kolejnych grup produktów spożywczych! Jak więc, stracić na wadze nie wprowadzając wielkich rewolucji? Jak zacząć? Najpierw nastawienie! Bez niego ani rusz!

  • Motywacja — zastanawiałaś się kiedyś nad tym, dlaczego tak wiele osób zmaga się z efektem jojo? A może sama padłaś jego ofiarą? Powód jest zazwyczaj bardzo prozaiczny — niewłaściwa motywacja. Zazwyczaj skupiamy się na tej zewnętrznej wizualizujemy sobie to, jak będziemy wyglądać. Zapominając o tym, co najważniejsze celu. Zastanów się, dlaczego chcesz schudnąć. Jedni robią to dla zdrowia, drudzy dla lepszego samopoczucia, a jeszcze inni dla sukienki w rozmiarze XS. Ostatni powód jest oczywiście najsłabszy. No bo co dalej? Wciśniesz się w wymarzoną małą czarną i co? No właśnie, warto się nad tym zastanowić.

Następny etap to zmiana nawyków żywieniowych. Jak zrobić to z głową? Nie warto rzucać się na głęboką wodę. Niewielkie modyfikacje są łatwiejsze do wprowadzenia i dają lepsze rezultaty. Poniżej prezentujemy kilka pomysłów.

  • Używaj erytrytolu zamiast cukru — odznacza się on niezwykle niską wartością energetyczną, nie podnosi poziomu glukozy we krwi, nie powoduje próchnicy! Nadaje się do kawy, herbaty, wypieków!
  • Majonez zamień na jogurt — różnica w smaku jest oczywiście wyczuwalna, jednak kaloryczność rekompensuje tę niedogodność.
  • Zamiast soku sięgnij po herbatę — pijesz soki z kartonu, bo uważasz że są zdrowe. Błąd! To mieszanka konserwantów, cukru i sztucznych dodatków. Zamień je na herbatę owocową lub wodę mineralną z dodatkiem cytryny.
  • Zrezygnuj z pełnotłustego nabiału — zamień go na chudy! Mozzarella o obniżonej zawartości tłuszczu, mleko 2%, serek wiejski. Wybór produktów jest ogromny!
  • Gotuj z głową —zawiesiste sosy, ociekająca tłuszczem panierka. Koniec z tym! Istnieje wiele innych, zdrowszych alternatyw! Gotowanie na parze, grillowanie, smażenie bez dodatku tłuszczu, pieczenie, duszenie.
  • Wołowinę zamień na drób — mięso drobiowe zawiera zdecydowanie mniej tłuszczu, a przy tym jest odżywcze i lekkostrawne!

Te proste triki odchudzą Twoje ulubione dania i wyeliminują niebezpieczne dla zdrowia składniki — nasycone tłuszcze trans, konserwanty.

Jadłospis zimowy

Co jeść zimą, aby cieszyć się szczupłą sylwetką i dobrym zdrowiem? Zimowy jadłospis powinien obfitować w ciepłe i rozgrzewające dania. Do ich przygotowania warto użyć sezonowych warzyw i owoców. Zupy krem, owsianki, jaglanki sprawdzą się tutaj doskonale! Pomysłów na ich przygotowanie jest naprawdę mnóstwo. Poniżej przedstawiamy kilka inspiracji!

  • Zupa krem z dyni
  • Zupa krem z pomidorów z mozzarellą
  • Minestrone z pieczonych warzyw
  • Jaglanka z jabłkiem i orzechami
  • Pieczona owsianka z bananem
  • Czerwona soczewica z kurczakiem
  • Leczo

Jak schudnąć zimą? Suplementacja

Zima kojarzy nam się głównie z witaminą C — i słusznie. Wzmacnia ona odporność, uszczelnia naczynia krwionośne, wspomaga walkę z wirusami. Jednak nie tylko o niej powinniśmy pamiętać! Kolejnym ważnym składnikiem jest witamina D, która powstaje w organizmie pod wpływem słońca. Co robić, kiedy jest go jak na lekarstwo? Sięgnąć po suplement, a najlepiej lek. Polecana dobowa dawka witaminy D dla osób dorosłych to 800–2000 jm. Nie można również zapomnieć o nienasyconych kwasach tłuszczowych Omega-3 i Omega-6! Gdzie ich szukać? Tran, olej lniany, słonecznikowy, konopny i wiele innych!

Jak schudnąć zimą? Ćwiczenia

Niska temperatura sprawia, że wiele osób odpuszcza aktywność fizyczną i zapada w „zimowy sen”. Zupełnie niepotrzebnie, o tej porze roku też można trenować i to nie tylko w domu czy na siłowni, ale również na świeżym powietrzu! Wystarczy odpowiednio się przygotować. Jak ćwiczyć na dworze? Jednym z kluczowych elementów jest strój — bielizna termiczna, ciepły polar lub krótka. Należy również pamiętać o czapce, rękawiczkach i stosownych butach! Jeżeli obawiasz się, że bieganie lub jogging Ci zaszkodzą, jesteś w błędzie. Zdaniem uczonych z kliniki Mayo to świetny sposób na wzmocnienie odporności! Hartowanie organizmu to antidotum na grypę i przeziębienie! Domatorom polecamy ćwiczenia z wykorzystaniem masy własnego ciała — pompki, przysiady, wykroki. Ciekawym i wartym przemyślenia rozwiązaniem jest również zakup specjalistycznego sprzętu. W zależności od warunków finansowych i mieszkaniowych można zdecydować się na rowerek stacjonarny, bieżnie, orbitrek, stepper, ciężarki i wiele innych.

→ Czytaj również: Cztery sprawdzone sposoby na przesilenie jesienne!

→ Czytaj również: Jak nie przytyć na home office?

→ Czytaj również: Witamina D a koronawirus!

Podsumowanie

Wiosna, lato, jesień, czy może zima? Kiedy najlepiej zacząć odchudzanie? Prawda jest taka, że idealny moment nie istnieje! Kto chce szuka sposobu, kto nie chce szuka powodu! My, Polacy jesteśmy prawdziwymi mistrzami w wymyślaniu wymówek i usprawiedliwień dla swojego lenistwa! Za zimno, za gorąco, za wietrznie. Nie odkładaj tego, co ważne na później! Nie ma bowiem cenniejszego niż zdrowie! Szczupła sylwetka to jedynie dodatek!