niedziela, 15 grudnia, 2019
KetozaOdchudzanie

Dieta keto, dieta ketogeniczna przepisy, jadłospis. Czy warto?

132views

Współczesna Polka nie siedzi w domu, działa – spełnia się zawodowo, realizuje swoje pasje i pragnienia. Dzisiaj nikogo nie dziwi widok kobiety w mundurze. Coraz śmielej przejmujemy rolę głowy rodziny. Jesteśmy lepiej wykształcone, pewniejsze siebie.

Silna kobieta

Czy silna kobieta przejmuje upodobania samca alfa? Po części tak, wystarczy spojrzeć na wystawy sklepowe – dominują garnitury, ciężkie buty, długie płaszcze – ubrania, które jeszcze jakiś czas temu można było spotkać tylko na dziale męskim. To nie koniec cech wspólnych. Podobnie jak faceci lubimy mięso! Oczywiście, na randkach wybieramy lekkie sałatki bez majonezu, fit, bez zbędnych kalorii – to zamierzony zabieg. Portale internetowe donoszą, że wówczas jesteśmy postrzegane jako szczuplejsze, zdrowsze.

Dieta ketogeniczna – coś dla fanek mięsa

Jak już zdążałyśmy ustalić, lubisz mięso – nie tylko to które śmiga po ulicach (faceci), ale również to serwowane w restauracjach. Nie pogardzisz stekiem czy filetem. Wszystko wskazuje na to, że jesteś idealną kandydatką na to, aby rozpocząć projekt pt. „keto” – to skrót myślowy. Tak naprawdę chodzi mi o dietę ketogeniczną, której menu bazuje głównie na produktach pochodzenia zwierzęcego. Jestem przekonana, że gdzieś  już o niej słyszałaś. Ostatnimi czasy jest o niej naprawdę głośno. Robi taką samą furorę, jak niegdyś Dukan. Ciekawe, czy tak samo skończony – czy wyleje się fala pomyj i hejtu? Czy zostanie skrytykowana przez lekarzy? Sprawdźmy!


Czytaj również: Plastry na odchudzanie


Dieta ketogeniczna podstawowe informacje

Zasady diety ketogenicznej mocno odbiegają od tego, co zalecają dietetycy. W jej jadłospisie nie ma miejsca na węglowodany – liczy się tłuszcz i białko! Co prawda, nie istnieje jeden uniwersalny rozkład makroskładników – do sprawy trzeba podejść indywidualnie. Skontrolować wagę oraz wzrost, przyjrzeć się codziennej aktywności. Mogę jedynie podać Ci ogólne wytyczne, które prezentują się następująco:

  • Białko – 15-25%
  • Węglowodany – 5%
  • Tłuszcze – 75-80%

Po co to wszystko? To celowy zabieg. Tak skomponowane menu ma wprowadzić Twoje ciało w stan ketozy – zamienić je w prawdziwą maszynę do spalania tłuszczu!

Ketoza

Ketoza to stan metaboliczny, w którym ciało zaczyna czerpać energię z tłuszczu nagromadzonego w tkankach, a nie jak do tej pory z cukrów (węglowodanów). Rezultatem tych działań jest szybsza utrata wagi.

  • Fat przejmuje rolę węgli, staje się podstawowym źródłem energii
  • Ciała ketonowe zapobiegają wyrzutom insuliny – masz mniejszy apetyt, jesteś bardziej syta

Samopoczucie w trakcie diety

Na początku może być naprawdę ciężko: znikoma ilość węglowodanów da się we znaki. Pojawią się problemy z koncentracją, zaburzenia nastroju, silne bóle głowy, osłabienie, zmęczenie. Podobno to chwilowe, minie po 2-3 dniach. Problem w tym, że powróci i to ze zdwojoną siłą! Do ekipy dołączą:

  • nudności
  • nadmierne wypadnie włosów
  • senność
  • zaparcia
  • silne bóle brzucha
  • niskie libido
  • mgła umysłowa
  • bóle mięśni oraz stawów

Czytaj również: Piperinox opinie


Zasady diety keto

Na pierwszy rzut oka, nie ma tutaj żadnej filozofii – niemal całkowicie ograniczasz węglowodany, skupisz się na białkach oraz tłuszczach. Niestety, muszę Cię rozczarować – to tylko teoria. Praktyka wygląda nieco inaczej. Jak? Odpowiedź w dalszej części akapitu.

W diecie ketogenicznej nie chodzi o ilość, a o jakość! Zapomnij o golonce czy karkówce. Przygotuj się na zmiany. Od dzisiaj będziesz jeść mięso z certyfikowanych hodowli, podobnie zresztą jak i ryby. O ile Twój organizm będzie zachwycony, portfel niekoniecznie. Nie ma się co oszukiwać, jadłospis nie należy do najtańszych. Poniżej znajdziesz listę polecanych produktów:

  • jaja od szczęśliwej kury
  • oliwa z oliwek
  • orzechy, nasiona oraz pestki
  • awokado
  • olej kokosowy nierafnowany
  • oliwki
  • dobrej jakości sery
  • jogurt grecki
  • mleko krowie lub kozie
  • masło
  • śmietana
  • owoce morza
  • tofu
  • sezam
  • warzywa kapustne

Dieta ketogeniczna jadłospis

Tak jak wspomniałam, dieta ketogeniczna nie należy do najłatwiejszych. Trzeba nieźle się natrudzić, aby dopiąć jadłospis na ostatni guzik – zachować pożądane proporcje makroskładników. Z czasem może przyjść kryzys, zabraknie pomysłów na posiłki. W takiej sytuacji warto zajrzeć do Internetu – w sieci nie brakuje gotowych jadłospisów. Można się nimi zainspirować – nie bez powodu podkreśliłam to słowo. Proporcje należy dostosować do indywidualnych potrzeb organizmu – kaloryczności diety, rozkładu tłuszczów białek oraz węglowodanów.

Jeden dzień z życia keto – przykładowe menu 

  • Śniadanie – jajecznica na boczku z pomidorami
  • II śniadanie – twaróg z orzechami
  • Obiad – Pierś z kurczaka z masłem orzechowym i brokułami
  • Podwieczorek – zimne nóżki
  • Kolacja – pasta z tuńczyka

Dieta keto przepisy 

Wbrew pozorom, żywienie na ketozie nie musi być nudne i monotonne – wręcz przeciwnie. Na bazie produktów białkowo-tłuszczowych można przygotować wiele ciekawych posiłków. Poniżej znajdziesz jeden z przepisów.

Muffiny jajeczne

  • Brokuł – 300 g
  • Jaja – 3 sztuki
  • Szynka drobiowa – 4 plastry
  • Ser żółty – 50 g
  • Oliwki czarne – 50 g
  • Szczypiorek – 2 łyżki
  • Przyprawy – sól, pieprz

Brokuła ugotuj al dente – wystarczą 3 minuty we wrzątku. Piekarnik rozgrzej do 180 stopni. W misce roztrzep jajka z dodatkiem przypraw. Dodaj brokuła pokrojonego w kosteczkę, ser żółty, oliwki, szynkę oraz szczypiorek. Dokładnie wymieszaj. Przelej do foremek na muffinki (6 sztuk). Piecz ok. 20 minut.

 


Keto Actives – ketoza bez wysiłku!

Sięgnij po tabletki Keto Actives i wprowadź swoje ciało w stan ketozy – bez restrykcji i wyrzeczeń! Dzięki nim:

  • przyspieszysz metabolizm
  • zmniejszysz apetyt
  • pozbędziesz się napadów głodu
  • wyregulujesz poziom cukru we krwi
  • zyskasz energię

Zamów, a sama się przekonasz! 


Dieta ketogeniczna dla kogo?

Na dietę ketogeniczną nie można przejść od tak – bo moda, bo zachciewajka. Jeżeli chcesz dołączyć do społeczności „keto” musisz spełnić konkretne wymogi.

  • Po pierwsze, musisz być zdrowa – skonsultuj się lekarzem, zrób podstawowe badania krwi.
  • Po drugie, musisz być świadoma z czym to się wiąże – dieta ketogeniczna nie jest wolna od skutków ubocznych.

Zalety

  • Redukcja głodu
  • Szybki spadek wagi
  • Prawidłowy poziom cukru we krwi

Wady

  • Restrykcyjne zasady
  • Wysokie koszty
  • Ryzyko anemii, niedoborów żywieniowych
  • Kiepskie samopoczucie – mgła umysłowa, zaparcia, brak energii, silne bóle brzucha,
    senność, brzydki zapach z ust,  migrena i wiele wiele innych

Czytaj również: Liporedium opinie 2019


Dieta ketogeniczna leczy?

Jeszcze kilka lat temu, dieta ketogeniczna nie służyła odchudzaniu a uzdrawianiu – gros specjalistów przypisuje jej właściwości lecznicze. Poleca się ją pacjentom zmagającym się padaczką, nowotworami czy Alzheimerem. Jednak odbywa się to pod ścisłą kontrolą lekarską.

Dieta ketogeniczna opinie

Dieta ketogoniczna  to żadna nowość, opiera się na zasadach Atkinsa czy Kwaśniewskiego – metodach znanych od kilku dziesięcioleci. Ma swoich zwolenników, jak i przeciwników. Odchudza to pewne. Pytanie jakim kosztem? Ryzyko skutków ubocznych jest ogromne! Co grosza, doświadczysz ich już na samym początku. Dopadną Cię silne bóle głowy, nudności – konsekwencja niskiej podaży węglowodanów. Im głębiej w las, tym większe niebezpieczeństwo. Lekarze mówią o niedoborach żywieniowych. Warzywa i owoce to cenne źródło witamin i minerałów, błonnika – ich rola w organizmie ludzkim jest nieprzeceniona! Przy tej diecie może zajść konieczność ich suplementowania.

Podsumowanie. Czy warto? 

W moim rozumieniu jest to wybór dla ludzi świadomych, zdrowych, konsekwentnych! Ma bardzo charakterystyczne ograniczenia – nie każdy będzie w stanie im podołać. Weźmy na przykład takiego sportowca – dzięki węglowodanom jest w stanie trenować, a statystyczny Kowalski normalnie funkcjonować – uczyć się, pracować. Nie ma się co oszukiwać, potrzebujemy węglowodanów – można je nazwać pewnego rodzaju paliwem, które napędza nasz organizm do działania – ciężko pojechać na pustym baku. Podsumowując: dieta ketogeniczna odchudza, ale nie uczy zdrowych nawyków żywieniowych. Specjaliści zgodnie podkreślają, że jedynym skutecznym sposobem na utratę wagi jest realna zmiana codziennych przyzwyczajeń! Zaleca się spożywanie odpowiednich produktów we właściwych proporcjach. Najlepiej sprawdzi się rozwiązanie – 80/20. Co to oznacza? 80 proc. jadłospisu to jedzenie nieprzetworzone:

  • warzywa
  • owoce
  • ciemne pieczywo, kasze, makarony
  • chudy nabiał
  • mięso
  • jaja
  • nasiona, orzechy
  • ryby

a 20 proc. małe grzeszki – słodycze, słone przekąski i inne.

2 komentarze

  1. jak powiedziałam mojej znajomej dietetyczce, że zastanawiam się nad przejściem na ketoze, kazała popukać się w głowę…. oczywiście nie chciałam jej wierzyć, wytrzymałam tydzień, czułam się naprawdę fatalnie…

  2. kiedyś trafiłam na taki blog o ketozie, sporo fajnych przepisów no i efekty dziewczyny, która go prowadzi WOW. nie dość że schudła, to odmłodniała. chętnie korzystam z jej przepisów, ale nie zamierzam przechodzić na tą dietę…. bo i po co? skoro można jeść wszystko i tracić na wadze…

Leave a Response