Gęsta, mocna i lśniąca czupryna to nie tylko kwestia odpowiedniej pielęgnacji, ale również zdrowej i zbilansowanej diety, bowiem niedobory witamin i minerałów, a w szczególności żelaza mogą doprowadzić do znacznego pogorszenia jej kondycji. Jakim im zapobiec? W jaki sposób je uzupełnić? I w końcu, jak rozpoznać? Czy nadmierne wypadnie włosów to jedyny objaw? Udzielamy odpowiedzi na najbardziej nurtujące pytania!


Sprawdź: Domowe sposoby na powstrzymanie wypadających włosów! Poznaj 5 skutecznych metod!


Rola żelaza w organizmie!

Żelazo to jeden z najważniejszych składników mineralnych! Odgrywa kluczową rolę w ludzkim organizmie! Zaopatruje w tlen, odpowiada za przetwarzanie i magazynowanie energii, bierze aktywny udział w procesach odpornościowych, chroni przed szkodliwym działaniem stresu oksydacyjnego. Jest magazynowany głównie w szpiku kostnym, wątrobie oraz śledzionie. Jego niedobory odbijają się nie tylko na zdrowiu czy samopoczuciu, ale również wyglądzie! Objawiają się między innymi bladą, suchą i ziemistą cerą, sińcami pod oczami, kruchymi i łamliwymi paznokciami, nadmiernie wypadającymi włosami! I jak pokazują badania, narażone są nie głównie kobiety, co jest ściśle powiązane z naszym układem hormonalnym, ciążą, laktacją! Nie bez znaczenia jest również styl życia statystyczna Polka przechodzi na dietę odchudzającą średnio trzy razy w roku!

Niedobór żelaza a wypadnie włosów!

Żelazo to minerał uwielbiany przez Twoje włosy! Jego niedobór skutkuje gwałtownym przejściem z fazy wzrostu — anagenu w fazę spoczynku — telogen, a w konsekwencji nadmiernym wypadaniem! W skrajnych przypadkach może doprowadzić nawet do całkowitego wyłysienia! Skąd się on tak właściwie bierze? Najczęściej stanowi konsekwencję restrykcyjnej diety [1] Pollmer U., Fock A., Gonder U., Haug K.: Smacznego. Chorzy z Powodu Zdrowego Jedzenia. Państwowy Instytut Wydawniczy, 2010, 67-78, aczkolwiek nie zawsze. Tak naprawdę przyczyny tego stanu mogą być doprawdy różne, zwłaszcza u nas — kobiet!

  • Źle zbilansowana dieta — krzywdę mogą nam zrobić wszelkiego rodzaju diety wegańskie, wegetariańskie, bezglutenowe, sokowe, czyli krótko mówiąc — niedoborowe! Organizm ludzki jest bowiem, jak Tetris — lepiej nie pomijać żadnego z elementów, gdyż konsekwencje mogą być naprawdę opłakane! Bóle i zawroty głowy, nadmierne wypadanie włosów, sucha i pozbawiona blasku skóra, chroniczne zmęczenie — właśnie w taki sposób objawia się anemia.
  • Choroby układu pokarmowego — proces wchłaniania żelaza jest wieloetapowy, odbywa się w m.in. w dwunastnicy i oraz górnej części jelita grubego. Wszelkiego rodzaju choroby lub nieprawidłowości występujące w ich obrębie mogą zaburzać jego absorpcję.
  • Długie lub bardzo obfite miesiączki grożą anemią, alarmują ginekolodzy! Dotyczą one głównie młodych dziewcząt, kobiet będących w wieku menopauzalnym! W dużym spadku poziomu żelaza zaleca się dodatkową suplementację, a nierzadko również kurację hormonalną mającą na celu skrócenie długości cyklu menstruacyjnego.
  • Ciąża, laktacja zarówno podczas ciąży, jak i laktacji zapotrzebowanie organizmu na żelazo drastycznie wzrasta, a o niedobory niezwykle łatwo! Z tego właśnie względu zaleca się profilaktyczną suplementację, która sprowadza się do przyjmowania 30 mg tego pierwiastka dziennie.

Jak rozpoznać niedobór żelaza? 

Niedobór „Fe” to nie tylko nadmiernie wypadające włosy, sucha skóra, czy łamiące się paznokcie. Tak naprawdę to cały szereg objawów, które łatwo pomylić z niedoczynnością tarczycy, Hashimoto czy jesiennym przesileniem. Chcąc się upewnić, czy ten problem nas dotyczy, najlepiej wybrać się na badania, a konkretnie wykonać morfologię krwi. Ponadto warto ocenić poziom ferrytyny, żelaza, kwasu foliowego, witaminy B12, homocysteiny w surowicy.

Jak żelazo wpływa na wypadanie włosów?

Nadmierne wypadanie włosów może wskazywać na niedobór żelaza! Co istotne jest to nad wyraz często spotykane zjawiskowo! Wyrównanie deficytów jest więc niezbędne do tego, by na nowo móc cieszyć się gęstą i lśniącą czupryną. Jak zrobić to umiejętnie?

Niedobór żelaza co jeść? Co łykać?

Najprostszym sposobem, a zarazem jednym ze skuteczniejszych sposobów na uzupełnienie niedoborów żelaza jest zmiana nawyków żywieniowych! Warto zatem zadbać o to, aby nasz jadłospis był zdrowy i dobrze zbilansowany! Najlepszym źródłem tego pierwiastka są oczywiście produkty pochodzenia zwierzęcego, a w szczególności wątróbka, drób, wołowina, ryby, żółtka jaj [2]Johnson-Wimbley, T. D., & Graham, D. Y. (2011). Diagnosis and management of iron deficiency anemia in the 21st century. Therapeutic Advances in Gastroenterology4(3), 177–184.. Nie sposób również nie wspomnieć o zielonych warzywach natka pietruszki, szpinak, jarmuż. To jeszcze nie wszystko! Do jadłospisu warto włączyć równie pełne ziarna zbóż, rośliny strączkowe, nasiona, orzechy, pestki, algi, glony, zarodki pszenne, sok z pokrzywy, kakao. Jeżeli zdecydujemy się na suplementację, koniecznie musimy wybrać preparat o wysokiejbiodostępności! Na szczęście ich wybór jest ogromny!


Praktyczna wskazówka!

Witamina C zwiększa wchłanialność żelaza, dlatego produkty bogate w ten pierwiastek warto spożywać w towarzystwie owoców cytrusów, truskawek, czarnej porzeczki, papryki, kiwi! Prezentujemy kilka przykładów!

  • Wątróbka w pomarańczach
  • Koktajl na bazie zielonych warzyw i owoców
  • Owsianka z pestkami dyni i suszonymi morelami
  • Sałatka ze szpinakiem i jajkiem
  • Kanapki z razowego pieczywa z domowym pesto z natki pietruszki

Dowiedz się: Czy kozieradka zapobiega wypadaniu włosów? Właściwości składnika!


Podsumowanie

Dieta bogata w żelazo to klucz do dobrego zdrowia, samopoczucia i atrakcyjnego wyglądu! Pierwiastek ten powstrzymuje bowiem proces nadmiernego wypadania włosów i wspomaga ich porost, dzięki czemu stają się one wyraźnie gęstsze i mocniejsze. Jest także polecany jako remedium na choroby skóry głowy — łupież, nadmierne przetłuszczanie. Dostarcza cebulkom tlen, zaopatruje w substancje odżywcze oraz wspomaga ich regenerację!

Przypisy:

Przypisy:
1 Pollmer U., Fock A., Gonder U., Haug K.: Smacznego. Chorzy z Powodu Zdrowego Jedzenia. Państwowy Instytut Wydawniczy, 2010, 67-78
2 Johnson-Wimbley, T. D., & Graham, D. Y. (2011). Diagnosis and management of iron deficiency anemia in the 21st century. Therapeutic Advances in Gastroenterology4(3), 177–184.