Grejpfrut jest smaczny, zdrowy i niskokaloryczny! Nauka dostarcza coraz więcej dowodów potwierdzających jego korzystny wpływ na odchudzanie! Jakich dokładnie efektów możemy się spodziewać? Sok czy cały owoc, a może popularne kropelki Citrosept? Co będzie najlepszym wyborem? Biały, różowy, a może zielony? Czy kolor ma znaczenie? Odpowiadamy!


Czytaj również: Mało jem, ale nie mogę schudnąć! Co zrobić?


Grejpfrut

Grejpfrut to zaraz obok mandarynek i pomarańczy, jeden z popularniejszych cytrusów w naszym kraju! I choć sezon na niego trwa praktycznie cały rok, najczęściej sięgamy po niego zimą oraz jesienią. Powód? Chęć wzmocnienia odporności! Okazuje się jednak, że owoc ten ma nam znacznie więcej do zaoferowania! Doskonale wzmacnia układ krwionośny, nawadnia, obniża poziom cholesterolu, zwiększa wrażliwość komórek na insulinę, wspiera prawidłowe funkcjonowanie mięśni, pozytywnie oddziałuje na kondycję skóry, a także wspomaga proces odchudzania!

Grejpfrut na odchudzanie

Grejpfrut to owoc o silnych właściwościach detoksykujących! Świetnie poradzi sobie z zalegającymi w naszym ciele toksynami! Stanowi doskonałe źródło błonnika, który odgrywa kluczową rolę w procesie odchudzania. Reguluje pracę jelit oraz stężenie lipidów, przyspiesza przemianę materii, oczyszcza krew, redukuje obrzęki, a to dopiero początek! Zapobiega także wahaniom poziomu cukru we krwi — posiada przyjazny indeks glikemiczny. Zmniejsza ochotę na wysokokaloryczne przekąski — słodycze oraz fast-foody. Dzięki wysokiej zawartości witaminy C pozytywnie wpływa na kondycję skóry — ujędrnia ją, wygładza, zmniejsza widoczność cellulitu! Uwaga! Zawarte w nim przeciwutleniacze i karetonoidy [1]Gryszczyńska A., Gryszczyński B., Opala B. 2011: Karotenoidy. Naturalne źródła, biosynteza, wpływ na organizm ludzki. Postęp Fitoterapii, 2, 127-143. zmniejszają ryzyko wystąpienia chorób nowotworowych, przeciwdziałają depresji!


Ekstrakt z grejpfruta, czyli Citrospet. Czy to naprawdę działa?

Citrosept to środek przeznaczony do codziennego stosowania w celu uzupełnienia diety w substancje aktywne, takie jak witamina C, bioflawonoidy czy kwercetyna. Czy pomaga schudnąć? Poniekąd tak, gdyż przyspiesza przemianę materii, reguluje trawienie i oczyszcza organizm z toksyn. Wykazuje bardziej skoncentrowane działanie niż owoc, niemniej jednak jest duży droższy! Opakowanie o pojemności 100 ml to wydatek rzędu 130 złotych! Wystarcza na ok. 2 miesiące stosowania!


Ile kalorii ma grejpfrut?

Średniej wielkości owoc to zaledwie 104 kcal. Istotne, by spożywać go solo, a nie tak jak niektórzy z cukrem!

Jak wybrać dojrzałego i słodkiego grejpfruta? Na co zwrócić uwagę?

W sklepach można znaleźć różne odmiany tego jakże wartościowego owocu — czerwoną, żółtą oraz zieloną. Ta ostatnia jest uznawana za najsłodszą! Na co jeszcze oprócz koloru warto zwrócić uwagę?

  • Skórka powinna być lśniąca i gładka! Sucha i pomarszczona wskazuje na brak świeżości!
  • Zapach jest równie istotny! Dojrzały grejpfrut emanuje energetycznymi, wręcz pobudzającymi nutami!
  • Dorodny owoc powinien być duży, znacznie większy niż pomarańcza! Ważyć ok. 400 g.

Co zrobić z zakupionym owocem po powrocie do domu? Najlepiej zjeść! Jeżeli jednak nie mamy na niego ochoty, owińmy go w ręcznik papierowy i schowajmy do lodówki. Ten prosty trik przedłuży jego świeżość!

Grejpfrut przed snem, czy może do śniadania? Kiedy po niego sięgnąć?

Grejpfrut zjedzony w pierwszej części dnia pobudzi metabolizm do działania, z kolei w drugiej ułatwi zasypianie! Nie musimy obawiać się problemów trawiennych, gdyż jest to owoc o niskiej zawartości cukru!

Grejpfrut jak jeść, żeby schudnąć? Co z białą skórką?

Jak już zdążyliśmy ustalić, pora dnia nie ma większego znaczenia, dodatki już tak. Grejpfruta nie należy sztucznie dosładzać! Chcąc przełamać jego goryczkę, można sięgnąć po cynamon! To dopiero początek propozycji! Ten cytrusowy owoc świetnie dogaduje z brzoskwiniami, kiwi, bananami, jabłkami. Stanowi idealną bazę do dietetycznych deserów, koktajli i sałatek! Z powodzeniem również wyciśniemy z niego sok! A co z białą skórką? Czy należy ją usuwać? Absolutnie nie! To serce owocu! Źródło wspierającego odchudzanie błonnika, antyoksydantów!

Dietetyczna sałatka z grejpfrutem

  • Dojrzały, słodki grejpfrut — 1 sztuka
  • Mix sałat — dwie garści
  • Miękkie awokado — 0,5 sztuki
  • Ser feta lub chudy twaróg — 60 g
  • Rzodkiewka — 4 sztuki
  • Orzeszki pini — 2 łyżki

Sos:

  • Oliwa z oliwek — 2 łyżki
  • Sok z grejpfruta — 2 łyżki
  • Miód — 1 łyżeczka
  • Cynamon — szczypta
  • Sól pieprz do smaku

Grejpfruta dokładnie umyć, obrać ze skórki, pokroić na niewielkie kawałki. Ułożyć na sałacie. Następnie dodać rzodkiewki starte na tarce, awokado. Wierzch posypać rozdrobnionym serem feta, podprażonymi orzeszkami pini. Całość polać sosem.

Odchudzający koktajl z grejpfrutem

  • Dojrzały, słodki grejpfrut — 1 sztuka
  • Banan z ciemną skórką — 1 sztuka
  • Jogurt naturalny — 180 g

Wszystkie składniki wrzucamy do wysokiego naczynia, blendujemy na gładką masę. Gotowe!

Oczyszczająca woda z grejpfrutem!

  • Grejpfrut — 1 sztuka
  • Świeża mięta — garść
  • Woda — 1,5 l

Grejpfruta myjemy pod bieżącą wodą, obieramy ze skórki, a następnie kroimy w kawałki. Wraz z miętą wrzucamy do dzbanka i zalewamy wodą. Na zdrowie!

Grejpfrut środki ostrożności!

Grejpfrut może zaburzać metabolizm niektórych leków, utrudniać wchłanianie zawartych w nich substancji, ostrzegają specjaliści! Mowa, chociażby o antykoncepcji! Bezpieczny czas między zażyciem tabletki a zjedzeniem owocu to cztery godziny [2]Interakcje leków z pożywieniem – red, nauk. Zofia Zachwieja, Medpharm, 2016.


Czytaj również: Fasola biała na odchudzanie. Czy faktycznie pomaga schudnąć?


Czy grejpfrut działa odchudzająco? Podsumowanie!

Grejpfrut to owoc zdrowy, sycący i niskokaloryczny! Nie należy jednak zapominać o tym, że spożywany w towarzystwie słodyczy czy fast-foodów nie przyniesie oczekiwanych efektów — nie przyspieszy odchudzania! Chcąc pozbyć się nadprogramowych kilogramów, należy postrzegać go jako element zdrowego stylu życia, który sprowadza się nie tylko do dbania o ilość czy jakość posiłków, ale również do regularnej aktywności fizycznej!

Przypisy:

Przypisy:
1 Gryszczyńska A., Gryszczyński B., Opala B. 2011: Karotenoidy. Naturalne źródła, biosynteza, wpływ na organizm ludzki. Postęp Fitoterapii, 2, 127-143.
2 Interakcje leków z pożywieniem – red, nauk. Zofia Zachwieja, Medpharm, 2016