Występuje w wielu odmianach, jest smaczny, słodki, sycący i ma energetyczny żółty kolor! Banan, bo o nim mowa, to bez wątpienia jeden z najpopularniejszych owoców w naszym kraju. Jest dostępny w sklepach przez cały rok! Ma zbawienny wpływ na układ pokarmowy, wspomaga produkcję serotoniny — hormonu szczęścia, a jakby tego było mało odchudzanie! Z powodzeniem urozmaici smak porannej owsianki, koktajlu, smoothie! Zastąpi niezdrowe słodycze! Ile ma kalorii? I kiedy najlepiej po niego sięgać, żeby stracić na wadze? Podpowiadamy!


Sprawdź również: Dania mało kaloryczne: 3 fit przepisy na odchudzanie!


Banan właściwości odchudzające i nie tylko! 

Banan to owoc, który przez lata był owiany złą sławą. Narosło wokół niego tyle samo kontrowersji, co wśród chleba! Tuczy, zawiera mnóstwo cukru, jest siedliskiem lamblii! Oczywiście to wszystko nieprawda. Banan zawiera mnóstwo witamin, minerałów oraz błonnika, który odgrywa bardzo ważną rolę w procesie odchudzania. Reguluje pracę jelit, zmniejsza apetyt, zapobiega napadom wilczego głodu, świetnie zastępuje słodycze!

Co zawiera banan?

  • Witaminy A, C, E, K oraz te z grupy B — to ekstra wsparcie w procesie odchudzania! Wszystkie wyżej wymienione witaminy biorą aktywny udział w procach metabolicznych, usprawniają spalanie tkanki tłuszczowej!
  • Potas — gdy jego poziom w organizmie jest zbyt niski, metabolizm znacząco zwalnia! Pojawiają się problemy z utratą kilogramów! Banany są jednym z najlepszych źródeł potasu! Zawierają go znacznie więcej niż sławetne pomidory!
  • Magnez — wspomaga usuwanie wody z organizmu. Zapobiega obrzękom oraz wzdęciom! Zdaniem dietetyków ułatwia odchudzanie!
  • Wapń — najnowsze badania naukowe sugerują, że spożywanie produktów bogatych w wapń, do których bez wątpienia zalicza się banan, wspiera profilaktykę oraz leczenie otyłości!
  • Bromelaina — enzym, który ułatwia trawienie białek, zapobiegając tym samym ich zaleganiu w jelitach. Wpływa korzystnie na organizm w trakcie redukcji!
  • Pektyny — oczyszczają organizm z toksyn, redukują poziom złego cholesterolu! Pomagają w walce z cukrzycą, gdyż zwiększają tolerancję na glukozę!

Ile kalorii ma banan?

Jeden banan to zaledwie 90 kalorii i znikoma ilość tłuszczu!

Czy banan jest dobry na diecie odchudzającej?

Tak! To świetny pomysł! W momencie postawi nas na nogi, poratuje w chwilach senności i zmęczenia albo po prostu — ataku nagłego głodu! Doda energii na treningu, zaspokoi ochotę na coś słodkiego! Stanowi doskonałą bazę dla wielu dietetycznych potraw! Poniżej prezentujemy nasze ulubione przepisy wraz z kalorycznością oraz wartościami odżywczymi —  takimi jak białka, tłuszcze i węglowodany!

Placuszki bananowe fit! Tylko cztery składniki!

  • Banan — 120 g
  • Mąka owsiana — 50 g
  • Jajka — 55 g
  • Olej kokosowy — 10 g

Banana rozgniatamy widelcem, dodajemy mąkę, jajko. Blendujemy lub mieszamy do uzyskania gładkiej masy. Smażymy na małym ogniu, na rozgrzanym uprzednio oleju kokosowym.

Kalorie: 468.6 kcal Białko: 13,8 g Tłuszcze: 17,7 g Węglowodany: 65,8 g

Słodka przekąska z masłem orzechowym i bananem!

  • Banan — 60 g
  • Pieczywo pełnoziarniste — 30 g (jedna kromka)
  • Masło orzechowe — 15 g

Pieczywo smarujemy masłem orzechowym, następnie układamy na nim pokrojonego w plasterki banana. Gotowe!

Kalorie: 221.9 kcal Białko: 6.8 g Tłuszcze: 8.7 g Węglowodany: 29.2 g

Lody bananowe! Fit!

  • Banan z ciemną skórką — 120 g
  • Skyr waniliowy — 20 g
  • Masło orzechowe — 10 g

Banana obieramy ze skórki i kroimy w cienkie plasterki, wkładamy do zamrażalnika na kilka godzin. Następnie miksujemy na gładką masę z jogurtem i masłem orzechowym. Przekładamy do miseczki i zjadamy! Opcjonalnie dodajemy granolę!

Kalorie: 192.6 kcal Białko: 6.2 g Tłuszcze: 6.3 g Węglowodany: 27.9 g

Na co zwrócić uwagę kupując banany będąc na diecie?

Zielone, żółte, a może te w brązowe cętki? Na co zwrócić uwagę kupując banany? O czym tak właściwie świadczy kolor skórki? Z reguły o poziomie słodkości. Szczegóły poniżej!

  • Zielone banany — są jeszcze nie do końca dojrzałe, mają wysoki indeks sytości! Będą idealne dla cukrzyków, osób zmagających się z inuslinoopornością.
  • Żółte banany — są znacznie słodsze niż zielone, idealne do zjedzenia!
  • Banany w brązowe cętki — są bardzo dojrzałe, słodkie i smaczne. Świetnie nadają się do deserów i wypieków! Charakteryzują się wysoką zawartością TNF — to substancja o silnych właściwościach przeciwzapalnych! Świetnie wpływa na ludzki organizm! Chroni przed szkodliwym działaniem wolnych rodników, zmniejsza ryzyko chorób nowotworowych.

Dlaczego warto jeść banany na diecie odchudzającej? Lista zalet!

  • Prawdziwa bomba witaminowa! Banany są cennym źródłem makroskładników, niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania organizmu [1]Olędzki, R. (2012). Potencjał antyoksydacyjny owoców i warzyw oraz jego wpływ na zdrowie człowieka. Nauki Inżynierskie i Technologie / Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu, 1(4), 44-54.! Stanowią prawdziwą skarbnicę potasu, którego niedobór może utrudniać utratę wagi!
  • Płaski brzuch! Banany mają genialny wpływ na pracę jelit! Regulują rytm wypróżnień, zapobiegają wzdęciom i zaparciom! Posiadają zdolność neutralizowania kwaśnego soku żołądkowego!
  • Sytość! Banany to owoce bogate w błonnik! Świetnie zaspokajają apetyt na słodycze i tłumią głód!
  • Dobry humor! Wahania nastroju w trakcie odchudzania to standard, banany pozwolą nam się przed nimi uchronić! Zawierają w sobie całkiem pokaźną dawkę serotoniny — hormonu szczęścia!

Podsumowanie: banan a odchudzanie. Czy warto stosować? 

Banany to źródło cennych dla naszego organizmu witamin i minerałów. Pozytywnie wpływają na zdrowie, samopoczucie i sylwetkę [2]Lange, E. (2014). Dietoterapia i dietoprofilaktyka otyłości. W: B. Nowak-Pacholczak (red.), Dietoterapia. Warszawa: Wydawnictwo Lekarskie PZWL.! Z powodzeniem zastąpią wysokokaloryczne słodycze, zaspokoją głód! Jednak jak każde inne owoce zawierają fruktozę, dlatego najlepiej sięgać po nie w pierwszej części dnia. Smacznego!

Przypisy:

Przypisy:
1 Olędzki, R. (2012). Potencjał antyoksydacyjny owoców i warzyw oraz jego wpływ na zdrowie człowieka. Nauki Inżynierskie i Technologie / Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu, 1(4), 44-54.
2 Lange, E. (2014). Dietoterapia i dietoprofilaktyka otyłości. W: B. Nowak-Pacholczak (red.), Dietoterapia. Warszawa: Wydawnictwo Lekarskie PZWL.