Smaczny i niskokaloryczny, co ma szczególne znaczenie dla osób zmagających się z nadprogramowymi kilogramami. Bakłażan, bo o nim mowa, to warzywo niezwykle apetyczne, a przy tym zdrowe! Niestety wciąż niedoceniane w naszym kraju. Posiada szereg cudownych właściwości! Zwalcza wolne rodniki, reguluje pracę jelit, zapobiega chorobom krążenia i uwaga — ułatwia odchudzanie! Z czym komponuje się najlepiej? Ile ma kalorii? Gruszka miłości — skąd wzięła się ta ksywka? Czy chorzy na Hashimoto rzeczywiście powinni go unikać? Zdradzamy odpowiedni na najczęściej pojawiające się pytania!

Bakłażan

Bakłażan to warzywo o sprężystej, fioletowej skórce i specyficznym miąższu, który swoją fakturą przypomina nieco gąbkę. Jego właściwości smakowe doceniono dopiero w XIX wieku, a zdrowotne jeszcze później! Może właśnie dlatego jest tak mało popularny w naszym kraju? Jego mekką jest Grecja — właśnie stąd wywodzi się znana na cały świat musaka — potrawa przygotowywana na bazie mielonego mięsa i bakłażana, która nie dość, że jest doprawdy smaczna i łatwa w przygotowaniu, idealnie nadaje się dla osób będących na diecie!

Bakłażan na odchudzanie. Jakie ma właściwości eliminujące tkankę tłuszczową?

Bakłażan jest jednym z bazowych składników diety śródziemnomorskiej, która zdaniem lekarzy jest jedną z najzdrowszych na świecie [1]Voorrips LE, Goldbohm RA, van Poppel G, et al. Vegetable and fruit consumption and risks of colon and rectal cancer in a prospective cohort study: The Netherlands Cohort Study on Diet and … Continue reading. Korzystnie wpływa nie tylko na figurę, ale również na zdrowie i samopoczucie! Sprawdźcie, dlaczego warto go jeść!

  • Znikoma ilość kalorii — bakłażan to nieco ponad 20 kcal w 100 g i zaledwie 0,2 g tłuszczu!
  • Doskonałe źródło błonnika — skóra bakłażana to prawdziwe bogactwo błonnika pokarmowego, którego właściwości odchudzające zostały potwierdzone w licznych badaniach naukowych! Daje uczucie sytości, tłumi apetyt, usprawnia prace jelit, oczyszcza organizm z toksyn, usprawnia przemianę materii!
  • Bogactwo witamin, minerałów, antyoksydantów — im ciemniejszy kolor skórki, tym większa zawartość substancji aktywnych, zapewniają dietetycy. Wniosek nasuwa się sam: bakłażan zawiera ich całe mnóstwo! Chroni nasz organizm przed szkodliwym działaniem wolnych rodników — substancji, które mogą sprzyjać przybieraniu na wadze!
  • Detoks organizmu — bakłażan to naturalny, a przy tym niezwykle skuteczny sposób na nadmiar toksyn! Świetnie oczyszcza organizm, dodaje energii, poprawia kondycję skóry, włosów i paznokci, które często cierpią w trakcie odchudzania!
  • Prawidłowy poziom glukozy — bakłażan zapobiega wahaniom cukru we krwi, niwelując tym samym ryzyko ataków wilczego głodu! Zmniejsza apetyt na wysokokaloryczne przekąski!
  • Optymalne nawodnienie organizmu — bakłażan w aż 90 proc. składa się z wody! Wspomaga walkę z obrzękami!

Bakłażan najczęstsze pytania i wątpliwości!

  1. Czy bakłażan to aby na pewno warzywo? Choć powszechnie przyjęło się mówić, że bakłażan jest warzywem, z botanicznego punktu widzenia jest to owoc, a konkretnie jagoda! Tak samo zresztą, jak awokado.
  2. Czy skórka bakłażana jest jadalna? Tak, to właśnie ona stanowi najcenniejsze źródło witamin, minerałów i antyoksydantów!
  3. Kiedy bakłażan jest trujący? W przeciwieństwie do cukinii, bakłażan nie może być spożywany na surowo, gdyż w takiej formie jest szkodliwy! Wszystkiemu winna jest obecna w nim solanina — substancja chemiczna należącą do grupy glikoalkaloidów, która może powodować różnego rodzaju rewolucje żołądkowo-jelitowe. Począwszy od wzdęć poprzez biegunki, a nawet wymioty!
  4. Czy to prawda, że osoby cierpiące na Hahimoto powinny unikać bakłażana? I tak i nie. Zawarte w nim tioglikozydy rzeczywiście mogą upośledzać pracę tarczycy, jednak obórka termiczna powoduje ich całkowitą dezaktywację, czyniąc tym samym bakłażana bezpiecznym dla zdrowia owocem lub jak kto woli warzywem [2] Morowiec M., Kozłowska K., (2010): Wpływ procesów technologicznych na zawartość tiocyjanianów w warzywach. Toksykologia Żywności – przewodnik do ćwiczeń pod red. Anny Brzozowskiej, Wyd. … Continue reading. Jak we wszystkim, tak i tutaj istotny jest umiar!

Na co zwrócić uwagę kupując bakłażana?

Świeży bakłażan jędrny to bakłażan z lśniącą skórką! Nie powinien posiadać żadnych wgnieceń i brązowych plamek! Przed zakupem warto również oszacować jego wagę — stary będzie niebezpiecznie lekki! Najlepiej przechowywać go w suchym i chłodnym miejscu, gdyż nie lubi ciepła i wilgoci [3] Magdalena Przerwa,Innowacyjne metody przechowywania warzyw, Centrum Doradztwa Rolniczego w Brwinowie Oddział w Radomiu, 2015!

Kiedy bakłażany są najlepsze? Kiedy zaczyna się sezon?

Choć bakłażany są dostępne w supermarketach przez cały rok, najlepiej sięgać po nie w wakacje. Sezon na to warzywo rozpoczyna się zazwyczaj około 20 czerwca i trwa aż do końca sierpnia!

Bakłażan smak, który potrafi zaskoczyć!

Bakłażan ma delikatny, orzechowy smak. Idealnie współgra z mięsem, sosami, serami — fetą i mozzarellą. Z powodzeniem można go połączyć z innymi warzywami — pomidorami, cukinią, cebulą, czosnkiem czy też papryką.

Jakie potrawy można zrobić z bakłażana będąc na diecie?

Bakłażan ma nie tylko zniewalające fioletowy kolor, ale również niezwykle przyjemny smak. Trzeba go tylko umiejętnie przyrządzić! Przed Wami kilka pomysłów na niskokaloryczne dania!

Faszerowany bakłażan

  • Mięso mielone z kurczaka — 100 g
  • Bakłażan — 150 g
  • Przecier pomidory — 70 g
  • Czosnek — 1 ząbek
  • Cebula — 50 g
  • Papryka czerwona — 100 g
  • Por — 60 g
  • Oliwa z oliwek — 10 g
  • Mozzarella lekka — 30 g
  • Sól, pieprz do smaku
  • Sok z cytryny — 1 łyżeczka
  • Ulubione przyprawy

Bakłażana przekrawamy na pół, usuwamy miąższ, skrapiamy sokiem z cytryny, zasypujemy odrobiną soli i odstawiamy na pół godziny. W tym czasie przygotowujemy farsz. Warzywa siekamy na drobno, łączymy z mięsem i przyprawami. Smażymy na oliwie z oliwek do miękkości. Następnie dodajemy przecier pomidorowy. Nakładamy na odsączonego z nadmiaru wody bakłażana. Wkładamy do rozgrzanego do 180 stopni piekarnika. Pieczemy przez 15-25 minut. Pod koniec posypujemy startą mozzarellą. Gotowe!

Mini pizzerki z bakłażana. Fit!

  • Bakłażan — 300 g
  • Pieczarki — 100 g
  • Mozzarella lekka — 1 kulka
  • Papryka czerwona — 100 g
  • Cebula czerwona — 50 g
  • Oliwa z oliwek —  10 g
  • Chuda wędlina — 50 g
  • Sól, pieprz do smaku
  • Sok z wyciśnięty z półki cytryny

Sos:

  • Przecier pomidorowy — 100 g
  • Suszone oregano — 1 łyżeczka
  • Sól pieprz do smaku, odrobina cukru

Bakłażana kroimy w grube plastry. Traktujemy sokiem z cytryny, solą i pieprzem. Odstawiamy na 20 minut. W tym czasie przygotowujemy sos. Do wysokiego naczynia przelewamy przecier pomidorowy, dajemy przyprawy i odrobinę cukru. Gotujemy na wolnym ogniu, a następnie studzimy. Na patelni podsmażamy warzywa. Na każdy krążek bakłażana nakładamy sos, szynkę i warzywa, całość posypujemy serem. Zapiekamy przez ok. 10 minut w 180 stopniach.

Podsumowanie

Bakłażan to jedno z tych warzyw, które zdecydowanie warto włączyć do swojej diety. Zachwyca cudownym kolorem, smakiem i rzecz jasna właściwościami! Idealnie sprawdzi się wśród osób dbających o linie, gdyż zawiera znikomą ilość kalorii i mnóstwo błonnika! Doskonale syci i zaspokaja apetyt na długie godziny, pomaga pozbyć się nadmiaru wody z organizmu! Polecamy!

Przypisy:

Przypisy:
1 Voorrips LE, Goldbohm RA, van Poppel G, et al. Vegetable and fruit consumption and risks of colon and rectal cancer in a prospective cohort study: The Netherlands Cohort Study on Diet and Cancer. American Journal of Epidemiology 2000;152(11):1081-1092.
2  Morowiec M., Kozłowska K., (2010): Wpływ procesów technologicznych na zawartość tiocyjanianów w warzywach. Toksykologia Żywności – przewodnik do ćwiczeń pod red. Anny Brzozowskiej, Wyd. SGGW, Warszawa
3 Magdalena Przerwa,Innowacyjne metody przechowywania warzyw, Centrum Doradztwa Rolniczego w Brwinowie Oddział w Radomiu, 2015