Któż z nas nie marzy o nagannej figurze, szczupłych udach, wąskiej talii, zgrabnej pupie i skórze bez cellulitu? W dążeniu do perfekcji może nas wspomóc Matka Natura, która jak się okazuje, jest genialnym dietetykiem! Oferuje nam całą gamę składników wspomagających odchudzanie, będących doskonałą alternatywą dla niebezpiecznych spalaczy tłuszczu! Poznaj najlepsze z nich! 


Dowiedz się: Jak schudnąć z ud i pośladków!


1. Błonnik

Dieta bogata w błonnik jest niezastąpionym narzędziem w walce z nadprogramowymi kilogramami. Dzięki niej szybciej będziemy odczuwać sytość, wyeliminujemy wzdęcia i zaparcia, pozbędziemy się toksyn, wzmocnimy odporność, obniżymy poziom cholesterolu, dostarczymy organizmowi dobroczynnych bakterii! Produkty będące źródłem tego składnika to — płatki owsiane, otręby, warzywa, owoce, gruboziarniste kasze, ciemne pieczywo. Co jeszcze zawiera błonnik? Jego kopalnią jest babka jajowata. To roślina niezwykle ceniona w ziołolecznictwie i odchudzaniu. Wykazuje działanie osłonowe, prebiotyczne, detoksykujące. Można ją spożywać w formie sproszkowanej, dodawać do zup, sosów, płatków śniadaniowych, sałatek lub przygotować napar — wystarczy łyżkę nasion zalać wrzątkiem. W trakcie jej stosowania należy pamiętać o piciu dużej ilości wody! W przeciwnym razie osiągniemy efekt odwrotny od zamierzonego! Nasz brzuch stanie się wzdęty, zacznie przypominać ciążowy!

2. Kakao

Kakao na diecie? Tak, to możliwe! Zawarte w nim przeciwutleniacze i polifenole[1] The effects of polyphenols and other bioactives on human health. Fraga CG , Croft KD , Kennedy DO , Tomás-Barberán FA .Food Funct. 2019 Feb 20;10(2):514-528. doi: 10.1039/c8fo01997e. wykazują obiecujące działanie odchudzające! Mogą przyczynić się do utraty tkanki tłuszczowej, korzystnie wpłynąć na wygląd i samopoczucie! Wyposażają mózg w narzędzia odpowiedzialne za produkcję hormonów szczęścia — dopaminy, endorfiny, oksytocyny i serotoniny! Poza tym są naturalnym pobudzaczem — dodają energii, niwelują zmęczenie, wzmacniają koncentrację. Dobrej jakości ziarna kakaowca można nabyć w sklepach ze zdrową żywnością lub zamówić przez Internet. Jak umiejętnie włączyć je do diety? Poniżej lista sprawdzonych sposobów!

  • Dodatek do koktajli, owsianek, musli i deserów — kakao to doskonały pomysł na urozmaicenie klasycznych dań śniadaniowych i przekąsek! Idealnie komponuje się z bananami, truskawkami, malinami.
  • Rozgrzewający napój — do przygotowania prawdziwego kakao nie powinno się używać krowiego mleka i cukru, gdyż zabijają one jego wartości odżywcze! Czym zatem je zastąpić? Napój sojowy i erytrytol będą zdecydowanie lepszym wyborem!
  • Dietetyczna nutellla z awokado — idealna propozycja dla osób, które nie wyobrażają sobie życia bez słodyczy! Niezwykle zdrowa i smaczna! Do jej przygotowania potrzeba tylko czterech składników! Jedno dojrzałe awokado, jeden banan z ciemną skórką, dwie płaskie łyżki dobrej jakości kakao, cztery czubate łyżki mielonych orzechów laskowych. Wszystkie składniki należy umieścić w blenderze i zmiksować na gładką masę. Jak jeść? Bezpośrednio ze słoiczka, smarować nią chleb lub wafle ryżowe!

3. Kurkuma

Szczypta kurkumy dodana do wody nie tylko pięknie zabarwi jej kolor, ale również wspomoże odchudzanie! To roślina z rodziny imbirowatych, która przewędrowała do naszego kraju prosto z Indii! Jak wpływa na zdrowie i sylwetkę?

  • Szybki metabolizm — kurkuma stymuluje wydzielanie soków trawiennych i żółci, usprawniając tym samym przemianę materii.
  • Redukcja apetytu — kurkuma pozwala utrzymać prawidłowe stężenie glukozy [2]Glucose: Sweet or bitter effects in plants-a review on current and future perspective. Siddiqui H, Sami F, Hayat S.Carbohydr Res. 2020 Jan;487:107884. doi: 10.1016/j.carres.2019.107884. Epub 2019 Nov … Continue reading we krwi! Zapobiega napadom wilczego głodu i zmniejsza ochotę na słodycze!
  • Potężny zastrzyk mocy — kurkuma orzeźwia i dodaje energii, bez której możemy zapomnieć o efektywnych treningach! Pozwala trenować częściej i ciężej!
  • Gładka i promienna skóra — kurkuma redukuje obrzęki, usuwa nadmiar wody z organizmu, wspomaga walkę z cellulitem!

Jaką kurkumę wybrać i jak ją stosować, aby w pełni cieszyć się jej dobrodziejstwami? Najlepszą opcją będzie świeże kłącze. Kto choć raz miał z nim do czynienia, wie w czym tkwi różnica. Smak, aromat, kolor, właściwości — i wiele, wiele innych! Można je pokroić w plasterki, zetrzeć na tarce, wycisnąć sok lub po prostu — wzbogacić smak ulubionego dania! Szczególnie dobrze komponuje się z soczewicą, brązowym ryżem, grillowanym mięsem.

4. Cynamon

To kolejna odchudzająca przyprawa, której bez dwóch zdań nie może zabraknąć w naszej kuchni! Wykazuje silne działanie antyoksydacyjne i przeciwzapalne! Szczególnie polecana osobom zmagającym się z niedoczynnością tarczycy lub chorobą Hashimoto — pomaga rozruszać spowolniony metabolizm! Czym się kierować w trakcie jej zakupu? Prawdziwy cynamon pochodzi z Cejlonu i jest kilkukrotnie droższy od sprzedawanej w supermarketach odmiany kasja. Posiada jasnobrązowy kolor, słodki smak i aromat. Jak przemycić go do diety? Sposobów jest co niemiara! Rozgrzewająca woda z cynamonem, aromatyczna owsianka, omlet szarlotka, domowe ciasteczka — smacznie, zdrowo i bez wyrzutów sumienia!


Polecamy: Dania mało kaloryczne: 3 fit przepisy na odchudzanie!


5. Ocet jabłkowy

Ocet jabłkowy to nie tylko wspaniały dodatek do sałatek, ale również sposób na szczupłą sylwetkę! Pomaga pozbyć się nadprogramowych kilogramów, oczyszcza organizm z toksyn, przyspiesza metabolizm, niweluje apetyt i zapobiega efektowi jo-jo! Jego odchudzające właściwości znane są już od dawna! Podobno stosowała go sama Kleopatra — najsłynniejsza egipska królowa o nienagannej figurze! Przyjmuje się, że osoby, które chcą schudnąć, powinny zażywać ocet jabłkowy nawet trzy razy dziennie — na czczo, przed obiadem i kolacją. Poniżej znajdziecie przepis na ten wyjątkowy napój.

  • Kubek lub szklankę zalać ciepłą wodą, dodać 1-2 łyżki octu jabłkowego, dokładnie wymieszać. Gotowe!

Ocet jabłkowy można przygotować samodzielnie w domu lub kupić w sklepach ze zdrową żywnością. Dobrej jakości produkt jest naturalnie mętny, niefiltrowany, niepasteryzowany, przygotowany z całych jabłek, a nie jedynie z cydru czy obierków. Jest wolny od wszelkiego rodzaju konserwantów i dodatków!

6. Pieprz kajeński

Rozgrzewa, dezynfekuje, dodaje energii, zwalcza wirusy, niweluje ból, usprawnia trawienie i przyspiesza przemianę materii — tak działa pieprz kajeński! Wszystko za sprawą obecnej w niej piperyny — to właśnie za jej zasługą zaczynamy tracić na wadze! Poprawia ona funkcjonowanie tkanek, wspomaga wydolność organizmu, pozwala szybciej zauważyć efekty diety. Jak stosować pieprz kajeński, żeby schudnąć? To doskonały dodatek do potraw. Pasuje do mięs, roślin strączkowych i nie tylko! Woda z jego dodatkiem to jeden z ulubionych napojów Byeonce! Jak ją przygotować? Przepis jest bardzo prosty! Wystarczy kilka składników!

  • 300 ml ciepłej wody
  • 1/2 cytryny
  • 1/2 łyżeczki miodu lub syropu klonowego
  • 1/2 łyżeczki pieprzu kajeńskiego

Wodę wlać do szklanki, następnie dodać sok wyciśnięty z połówki cytryny, miód lub syrop klonowy, pieprz kajeński. Całość dokładnie wymieszać i wypić! Najlepiej zrobić to rano, na czczo — tuż przed zjedzeniem śniadania. Ważne! Ten napój nie będzie odpowiedni dla wszystkich! Odradza się jego stosowanie osobom zmagającym się z chorobami żołądka, jelit oraz wątroby!

7. Yerba Mate

W Argentynie nikt nam nie zaproponuje kawy, w tym kraju pije się głównie yerba mate! To energetyczny napar przygotowywany z liści ostrokrzewu paragwajskiego. Posiada właściwości wzmacniające, detoksykujące, przeciwgrzybicze, antybakteryjne i odchudzające!

  • Reguluje poziom cukru we krwi, zapobiega napadom wilczego głodu.
  • Hamuje aktywność lipazy trzustkowej, która odpowiada za rozkładanie tłuszczów, przez co ogranicza ilość przyswajanych kalorii.
  • Usuwa nadmiar wody z organizmu.

Jak pić yerba mate, żeby schudnąć? Najlepiej zacząć od jednego naparu dziennie — warto po niego sięgnąć rano lub w czasie przerwy na lunch. Dostarczy nam wtedy energii na resztę dni i pobudzi metabolizm. Odradza się jego spożywanie wieczorem, gdyż może powodować kłopoty z zaśnięciem!


Czytaj również: Witamina B5 podczas odchudzania. Jak działa?


8. Pokrzywa

Zdrowa i odżywcza, od lat stosowana w medycynie i nie tylko! Zawiera wiele cennych związków, witamin i minerałów. Pozytywnie wpływa na zdrowie i ciało! Stosowana jest w celu redukcji stanów zapalnych, łagodzenia bólu, zahamowania wypadania włosów, obniżenia poziomu cholesterolu i tkanki tłuszczowej! Pokrzywa pobudza przemianę materii[3]Metabolism as a Target for Modulation in Autoimmune Diseases.Huang N, Perl A.Trends Immunol. 2018 Jul;39(7):562-576. doi: 10.1016/j.it.2018.04.006. Epub 2018 May 5., usprawnia pracę trzustki i wątroby, usuwa nadmiar wody z organizmu! Nie sposób również nie wspomnieć o jej korzystnym wpływie na poziom żelaza — roślina ta przeciwdziała anemii, chorobie, o którą nietrudno w trakcie odchudzanie. Towarzyszące jej objawy to: brak energii, ospałość, przewlekłe zmęczenie, nawracające bóle głowy, bladość skóry, trudności w zapamiętywaniu. Jak stosować pokrzywę? Najprościej przygotować z niej odżywczy napar — jest to najskuteczniejsza metoda zastosowania tego ziela. Wystarczy łyżkę suszonych liści zalać szklanka wrzątku, odczekać kilka minut i wypić. Maksymalna dzienna dawka to cztery filiżanki. Po trzydziestu dniach zaleca się zrobienie dwutygodniowej przerwy!

9. Kawa

Chyba nie trzeba nikogo uświadamiać, że kawa ma nam naprawdę wiele do zaoferowania. Rozbudza zmysły, dodaje energii, usprawnia pamięć i koncentrację, poprawia krążenie krwi, redukuje stres, chroni przed depresją i nowotworami. A jak wpływa na odchudzanie? Po pierwsze, usprawnia metabolizm. Po drugie, przyspiesza proces spalania tkanki tłuszczowej. Po trzecie, zmniejsza apetyt. Najlepszym wyborem będzie czarna bez dodatków.

  • Kiedy pić kawę? Idealny czas na wypicie małej czarnej to godzina 9.30 rano.
  • Jaką kawę pić na diecie? Rozpuszczalna czy parzona? Z ekspresu czy z kawiarki? A może zielona? Ziarna tej kawy nie są poddawane procesowi palenia, przez co zawierają więcej wspomagającego odchudzanie kwasu chlorogenowego[4]Pharmacological action and potential targets of chlorogenic acid. Miao M, Xiang L.Adv Pharmacol. 2020;87:71-88. doi: 10.1016/bs.apha.2019.12.002. Epub 2020 Feb 7.. Niestety, mają jedną zasadniczą wadę — wysoką cenę. Podsumowując: najlepiej wybrać tę, która nam smakuje.
  • Ile kawy pić? Zdaniem specjalistów, pijąc ok. 3 filiżanek dziennie, możemy spalić ok. 80 kcal dziennie.

10. Czerwona herbata

O tym, że czerwona herbata wykazuje pozytywny wpływ na nasze zdrowie, nie trzeba nikogo przekonywać. Jest ona bowiem bogatym źródłem antyoksydantów, flawonoidów, garbników i minerałów! Przeciwdziała wielu przewlekłym schorzeniom — miażdżycy, cukrzycy, nadciśnieniu. A jak wpływa na odchudzanie?

  • Wspomaga trawienie — obecne w niej składniki regulują poziom wydzielania żółci i enzymów trawiennych, napędzając tym samym metabolizm.
  • Usprawnia pracę układu pokarmowego — pomaga się pozbyć krępujących wzdęć oraz zaparć. Świetnie wpływa na kondycję jelit!
  • Usuwa nadmiar wody z organizmu — działa moczopędnie, niweluje przyczyniające się do wzrostu wagi obrzęki!
  • Przyspiesza proces spalania tkanki tłuszczowej — czerwona herbata uaktywnia termogenezę [5]Diet-induced thermogenesis: fake friend or foe?Ho KKY.J Endocrinol. 2018 Sep;238(3):R185-R191. doi: 10.1530/JOE-18-0240. Epub 2018 Jun 12.— to proces, podczas którego organizm spala kalorie, aby utrzymać prawidłową temperaturę ciała.

Zalecane jest wypijanie max. trzech filiżanek czerwonej herbaty dziennie — najlepiej 30 minut po posiłku.


Dowiedz się: Czy soda oczyszczona wspomaga odchudzanie?


Podsumowanie 

Choć naturalne wspomagacze nie zastąpią diety i regularnej aktywności fizycznej, mogą w istotny sposób wspomóc walkę o szczupłą sylwetkę! Przyspieszą metabolizm, dodadzą energii, zniwelują apetyt na słodycze. Mało tego! Uzupełnią ewentualne niedobory witamin i minerałów! Są ogólnodostępne i niedrogie, zdecydowanie warto uwzględnić je w swoim planie żywieniowo-treningowym!